دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
تعداد مقالات: 13
نگاهی به نقد خودپالایشی عرفا و بیالتزامی به شرع
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 1-19
چکیده
یکی از مسائلی که در عرفان اسلامی، چالشهای فراوانی به همراه داشته و بهانة توجیه کینهتوزی مخالفان با تعالیم صوفیانه شده است، مسئلة «بیالتزامی به شریعت» است که به دلیل غفلت مدعیان، بهعنوان ... بیشترپیشینۀ تاریخی و تحلیلیِ بحث دربارۀ انواع ادبی تا پایان قرن هفتم
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 21-40
چکیده
در این مقاله پیشینۀ نظری «انوا ع شعر» در آراء قدما تا قرن هفتم با سیر تاریخی تحلیل و بررسی شده است. ضرورت طرح موضوع از آنجا شکل گرفت که ملاحظه شد باوجود گستردگی بحث و نظر دربارة تقسیمبندی و تعریف ... بیشترتبیینی ساختگرا از تباین نیروانا و فنا
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 41-61
چکیده
غایت و مقصد سلوک در عرفان اسلامی، فنا و در عرفان بودایی، نیرواناست. رسیدن به هر دو مقصد، از راه زدودن صفات و خواهشهای نفسانی است. شباهتهای فنا و نیروانا آنقدر هست که گاه مفهومی مشترک قلمداد میشوند. ... بیشترتلقّی کلامی شاعران پارسیگو از واژۀ قرآنی «قلم»
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 63-82
چکیده
شاعران پارسی با هر گرایش مذهبی و کلامی، تأثیر فراوانی از آیات قرآن کریم پذیرفته و این تأثیرپذیری به صورتهای گوناگون (تلمیح، تضمین، اشاره، اقتباس ...) در شعر آنها مشهود است تاجاییکه شعرِ کمتر شاعری ... بیشترجلوههایی از رمانتیسم در شعر خاقانی
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 83-99
چکیده
افضلالدّین بدیل بن علی خاقانی شروانی، متخلّص به خاقانی (ولادت: ۵۲۰ق در شروان –وفات: ۵۹۵ق در تبریز) در ادبیّات کهن فارسی، شاعری شاخص، تأثیرگذار و منحصربهفرد است؛ ازآنرو که در شعر ... بیشترابیات شاهنامه در خلق الانسان نیشابوری (پیش از 521ق)
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 101-124
چکیده
در کتابی به زبان عربی موسوم به خلق الانسان، اثر خواجه بیانالحق نیشابوری (521ق)، ابیاتی از شاهنامۀ فردوسی در کنار هم نقل و ثبت شده است. کتاب نیشابوری دارای ماهیتی تفسیری و کاملاً دینی و با ساختاری مجلسگونه ... بیشترسنت خاتمهسرایی در منظومههای فارسی و ساختار و محتوای آن (تا قرن هفتم)
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 125-143
چکیده
خاتمه یکی از اجزای ساختاری اکثر منظومههای فارسی است که در پایان بسیاری از منظومهها بهصورت مستقل یا در ادامة ابواب اصلی کتاب درج میشود. هدف این مقاله بررسی محتوای اختتام منظومههای فارسی با تأکید ... بیشترخُشنی یا خنثی؟ تصحیح بیتهایی از دیوان خاقانی
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 145-160
چکیده
بیتهای زیادی از دیوان خاقانی بهسبب پیچیدگیها و دقایق منحصربهفرد و نیز استفاده از واژگان غریب و بهکاربستن کلمات در حوزۀ معنایی متفاوت، دستخوش گشتگی و خوانشهای اشتباه شده است. درعینحال، ... بیشترتصحیح چند تصحیف و تحریف در دیوان خاقانی شروانی
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 161-179
چکیده
خاقانی شروانی، شاعر نامآوری است که طرز سخن و غرابت کلامش، از دیرباز زبانزد خاصّ و عام بوده است. سخن خاقانی دارای ویژگیهایی نظیر استفاده از اصطلاحات علوم مختلف، بازیهای کلامی و ... است؛ چنانکه کمتر ... بیشترپهلوان در شبستان؛ تأملی در باب «گوشهنشینی جنگجو» و نمونۀ آن در حماسۀ ایرانی
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 181-199
چکیده
مضمون «گوشهنشینی جنگجو»، یکی از ویژگیهای کارکرد جنگاوری، عبارت است از عزلت اجبـاری و موقت جنگجـو در شرائطی خاص که جنگجو با اکراه به آن تـن میدهد و با بروز رویدادهایی معیّن (که در نمونههای ... بیشترضرورت توجّه به صبغة روایی در تصحیح و فهم اشعار خاقانی
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 201-219
چکیده
اشعار خاقانی مشحون از نکاتی است که به انواع علوم زمانة او اشاره دارند و وی آنها را در تاروپود شعر خود تنیده است. همین اصل باعث شده است تا دریافت شعر او بدون درک دقایقی که از انواع علوم (طب، نجوم، ... بیشتردیالکتیک شعر قدسی و شهود معنا در اندیشة بیدل دهلوی
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 221-240
چکیده
سامانة معرفتی و هویّت هنری بیدل در دو سطح تجربة شهودی و متن قدسی، قابل واکاوی است که پیوندی وثیق، ازحیث هستیشناسی و معرفتشناسی، این دو لایة معرفتی- هنری را با هم متّحد میسازد؛ نخست، تجربة شهودی که ... بیشترمقایسة ساختاری معارفالعوارف، اثر عبدالرّحمنِ بُزغُش شیرازی با ترجمۀ عوارفالمعارف، اثر ابومنصورِ عبدالمؤمن اصفهانی
دوره 9، شماره 1 ، شهریور 1398، صفحه 241-260