شیوه نامه ارجاع نویسی و منبع نویسی
منابع
برای منبعدهی از روش استنادی انجمن روانشناسان آمریکا (APA) استفاده کنید. میتوان برای افزایش بهرهوری و راحتی در اینکار از نرمافزار WORD یا EndNote استفاده کرد.
در فهرست منابع انگلیسی باید تمام ارجاعات فارسی به انگلیسی ترجمه شده و با قلم Times New Roman اندازه . pt11 نوشته شده و عنوان کتاب و نام نشریه به صورت ایتالیک مشخص شود.
نکات مهم در مورد منابع مورد استفاده:
نکته اول: در جدول 3 زیر، شیوۀ منبعدهی به کتاب و مقاله بیان شده است، در صورت استفاده از سایر منابع اطلاعاتی مانند: پایاننامه، گزارش پژوهشی، آمار سازمانهای دولتی، جزوههای منتشر نشده، سایتهای اینترنتی، فایلهای صوتی و تصویری و ... از شیوهنامه APA استفاده کنید. تمام مواردی که برای نمونه در جدول 3 مشاهده مینمایید (شماره نشریه داخل پرانتز، نام نشریه یا پایاننامه و عنوان کتاب به صورت ایتالیک و...) باید رعایت شوند.
نکته 2: منابع باید حتماً به طور کامل نوشته شوند (نه به صورت اختصار). در مورد نشریهها اعم از فارسی و انگلیسی حتماً به ترتیب نام نشریه (به صورت ایتالیک)، دوره، (شماره نشریه داخل پرانتز): صفحه انتهای مقاله خط تیره صفحه ابتدای مقاله (جدول 3 را مشاهده فرمایید).
نکته 3: منابعی که مربوط به کتاب میشوند، اعم از فارسی و انگلیسی حتماً باید به ترتیب انتشارات و محل انتشار نوشته شود (جدول 3 را مشاهده نمایید).
نکته 4: منابعی که مربوط به پایاننامه یا رساله دکترا هستند، اعم از فارسی و انگلیسی باید دانشگاه و شهر مربوط به آن نوشته شود. (جدول 3 را مشاهده نمایید).
نکته 5: در مورد منابع مربوط به سمینارها، همایشها و...، نوشتن تاریخ دقیق و مکان دقیق همایش الزامی است.
نکات مهم در مورد فهرست منابع فارسی:
- در داخل متن کلیه منابع باید به زبان فارسی نوشته شوند (حتی منابع انگلیسی).
- برای منابع داخل متن از واژۀ دیگران و همکاران استفاده نکنید و تمام اسامی نویسندگان و پژوهشگران را بنویسید مگر اینکه افراد بیشتر از 3 نفر باشند.
- منابع فارسی به زبان فارسی در این قسمت هم نوشته شوند:
(نام خانوادگی نویسندۀ اول، نام همان نویسنده.، و نام خانودگی نویسندۀ دوم، نام همان نویسنده. (سال انتشار). عنوان مقاله. نام نشریه ، دوره (شماره)، صفحه شروع مقاله ـ صفحه پایان مقاله.
- مثال :
تقوا، محمد؛ منصوری، علی؛ فیضی، کریم و اخگر، بهاره (1395). کشف تقلب در تراکنشهای کارتهای بانکی با استفاده از پردازش موازی ناهنجاری در بزرگداده. مدیریت فناوری اطلاعات، 8(3)، 477-498.
References
نکات مهم در مورد فهرست منابع انگلیسی:
- در پایان متن در زیر قسمت "References" علاوه بر منابع انگلیسی، منابع فارسی نیز باید به زبان انگلیسی آورده شوند.
- برای ترجمه منابع فارسی لطفاً به منبع اصلی مراجعه کنید و یا از مترجم کمک بگیرید، برنامۀ Google translate پاسخ مناسبی به شما نمیدهد. حتماً از صفحه عنوان انگلیسی منبع/مأخذ استفاده شده کمک بگیرید.
- در انتهای منابعی که فارسی هستند و به انگلیسی ترجمه شده حتماً (in Persian) اضافه شود.
- منابع باید به ترتیب حروف الفبای انگلیسی مرتب شوند.
جدول 3. شرح صحیح منبعدهی در داخل و انتهای مقاله
نوع منبع |
در داخل متن |
در فهرست منابع |
مقالۀ فارسی و انگلیسی |
(نام خانوادگی نویسندۀ اول و نام خانوادگی تمام نویسندگان تا سه نفر، سال) |
(نام خانوادگی نویسندۀ اول، نام همان نویسنده.، و نام خانودگی نویسندۀ دوم، نام همان نویسنده. (سال انتشار). عنوان مقاله. نام نشریه ، دوره (شماره)، صفحه پایان مقاله ـ صفحه شروع مقاله. |
نمونۀ مقاله فارسی |
(تقوا، منصوری و فیضی، 1395) |
تقوا، محمد؛ منصوری، علی؛ فیضی، کریم و اخگر، بهاره (1395). کشف تقلب در تراکنشهای کارتهای بانکی با استفاده از پردازش موازی ناهنجاری در بزرگداده. مدیریت فناوری اطلاعات، 8(3)، 477-498. |
نمونۀ مقاله انگلیسی |
(کردلا و ایناکا، 2010) |
Cordella, A. & Iannacci, F. (2010). Information systems in the public sector: The e-Government enactment framework. Journal of Strategic Information Systems, 19 (4), 52–66. |
نمونۀ مقاله فارسی ترجمه شده |
(مقیمی و اعلایی اردکانی، 1390) |
Moghimi, M. & Alaei Ardakani, M. (2011). Measuring good goverance factors and e-government role in enhancing it. Journal of Information Technology Management, 19 (4), 171–188. (in Persian) |
کتاب فارسی و انگلیسی |
(نام خانوادگی نویسندۀ اول و نام خانوادگی سایر نویسندگان، سال، شماره صفحه یا صفحات) |
نام خانوادگی نویسندۀ اول، نام همان نویسنده.، و نام خانودگی نویسندۀ دوم نام همان نویسنده. (سال انتشار). عنوان کتاب. شهر: ناشر. |
نمونۀ کتاب فارسی |
(سیدجوادین، 1383: 53-82) |
Seyed Javadein, S. R. (2004). Fundamentals of human resources management. Tehran, University of Tehran press (UTP). (in Persian) |
نمونۀ کتاب انگلیسی |
(هرمن، 2010: 144) |
Diaz-Rico, L. T. (2008). A course for teaching English learners. Boston, MA: Pearson |
برخی نکات مهم ویرایشی
- برای شمارهگذاری از عدد و نقطه استفاده شود؛ مانند شمارهگذاری همین قسمت.
- قبل از نقطه، ویرگول، نقطه ویرگول، دونقطه، علامت سؤال، علامت تعجب و ... نیازی به فاصله نیست؛ اما بعد از این علائم باید یک فاصله گذاشته شود.
- هنگام استفاده از پرانتز قبل از باز شدن پرانتز و بعد از بسته شدن پرانتز از فاصله استفاده کنید، کلمه داخل پرانتز بدون فاصله به پرانتز میچسبد.
- برای نوشتن کلمات مرکب یا بعضی افعال و واژگان مشابه از نیمفاصله استفاده شود (برای مثال انسانها، میرود، تصمیمگیری، اندازهگیری، بهرهمند، منطقهای، همانگونه و...) [برای مثال می خواهم (غلط) میخواهم (درست)] برای ایجاد نیمفاصله در نرمافزار WORD الزماً و حتماً از (ctrl + shift + 2) استفاده کنید.
- به جای استفاده از علامت (%) در متن از کلمه درصد استفاده کنید. مانند : 25 درصد
براساس دستورالعمل جدید فرهنگستان زبان و ادب فارسی از به کار بردن (هی) خودداری فرمایید و در موارد لازم از همزه (ۀ) استفاده شود.
نمونه بخش منابع:
نمونه بخش منابع در زیر آورده شده است.
منابع
نام خانوادگی، نام (سال). عنوان مقاله. عنوان مجلـه ایتالیک، دوره (شماره)، صفحه.
نام خانوادگی، نام (سال). عنوان مقاله. عنوان کتاب. تهران: نام ناشر.
منابع انگلیسی حتماً از صفحه جدیدی شروع شوند. ولی منابع فارسی اگر در ادامه متن بیایند و در صفحه جدیدی شروع نشوند اشکالی ندارد.
References
Anna, N. E. V., & Mannan, E. F. (2020). Big data adoption in academic libraries: A literature review. Library Hi Tech News, 37(4), 1-5. https://doi.org/10.1108/LHTN-11-2019-0079
Cox, C., & Tzoc, E. (2023). ChatGPT: Implications for academic libraries. College and Research Libraries News, 84(3), 99. https://doi.org/10.5860/crln.84.3.99
Ferdowsizadeh, S., Noruzi, A., Ghanbarzadeh, M., & Zadnajaf, K. (2024). Application of long tail theory in digital bookstores. Library and Information Sciences, 27(2), 109-138. https://doi.org/10.30481/lis.2024.445273.2144 (in Persian)
Gayton, J. T. (2008). Academic libraries: “Social” or “communal?” The nature and future of academic libraries. Journal of Academic Librarianship, 34(1), 60-66. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2007.11.011
Liu, L., & Liu, W. (2023). The engagement of academic libraries in open science: A systematic review. Journal of Academic Librarianship, 49(3), 102711. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2023.102711
Lippincott, J. K. (2010). A mobile future for academic libraries. Reference Services Review, 38(2), 205-213. https://doi.org/10.1108/00907321011044981
Mabona, A., Van Greunen, D., & Kevin, K. (2024, May). Integration of artificial intelligence (AI) in academic libraries: A systematic literature review. In 2024 IST-Africa Conference (IST-Africa) (pp. 1-9). IEEE. https://doi.org/10.23919/IST-Africa63983.2024.10569288
Sabzalian, R., Noruzi, A., & Nazari, M. (2021). Study of customer journey map in electronic bookshops. Academic Librarianship and Information Research, 55(4), 1-25. https://doi.org/10.22059/jlib.2022.340459.1599 (in Persian)
Shal, T., Ghamrawi, N., & Naccache, H. (2024). Leadership styles and AI acceptance in academic libraries in higher education. Journal of Academic Librarianship, 50(2), 102849. https://doi.org/10.1016/j.acalib.2024.102849