دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
تعداد مقالات: 12
موسیقی اصوات درمثنوی و غزلیّات مولانا
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 1-18
چکیده
آثار منظوم مولانا جلالالدّین پُر از آوا و نوا و موسیقی است؛ زیرا جان سرایندهاش با موسیقی آمیخته شده و موسیقی نیز در تمام اجزای وجودش رخنه کرده است. به گواهی اشعارش، بهویژه غزلیّات، وی درموسیقی علمی ... بیشتربازنمود موضوع و شگردهای ادبی در آثار بهرام بیضایی
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 19-38
چکیده
موضوعات و درونمایههای آثار بهرام بیضایی تنوع چشمگیری دارد. وی در آفرینشهای ادبی خود، شگردهای ادبی گوناگونی ارائه میدهد که در پژوهش حاضر، ضمن بررسی، تحلیل و طبقهبندی موضوعهای داستانی بیضایی، ... بیشترعتّابی، عتابی و معانی آن در عربی و فارسی
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 39-52
چکیده
«عتّابی» و «عتابی» در شعر گروهی از شاعران گذشته و از جمله در بیتی از سعدی آمده است. مؤلّفان فرهنگهای فارسی، عموماً، عتّابی را پارچهای دانستهاند که شخصی به نام عتّاب پدید آورده یا آنکه ... بیشترتحلیل نعت حضرت مصطفی(ص) در قصاید خاقانی
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 53-72
چکیده
نعت حضرت رسول اکرم(ص) از زمان ظهور اسلام، هم فصل مشترک مذهبی– ادبی فرقههای مختلف دین اسلام است و هم فتحالباب دیوانهای اغلب شاعران عربی و فارسی است. در بلاغت فارسی و عربی، نعت، زیرگونة مدح معرفی ... بیشترمیزان ترجمهپذیری عناصر فرهنگی و ... در خطبۀ صدوهشتم از نهجالبلاغه
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 73-94
چکیده
استعارات، کنایات، تشبیهات، مجاز و ضربالمثلها علاوه بر جنبۀ تخییلی، جنبۀ فرهنگی نیز دارند. ازآنجاکه این تعبیرات آیینۀ تمامنمای تاریخ، فرهنگ و اندیشه در هر جامعه هستند، در حوزۀ مباحث معاصر ترجمه، ... بیشتربررسی بینامتنی حکایات مشترک تذکرةالاولیا و منطقالطیر عطار نیشابوری
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 95-112
چکیده
عطار نیشابوری، شاعر و مؤلفی است که با قرارگرفتن در دورهای بین عصر سنایی و روزگار مولوی، حلقۀ اتصال آغاز و اوج مسیر عارفانۀ شعر فارسی شده است. در آثار عطار باتوجهبه آشنایی او به داستانپردازی و ... بیشترخاقانی و ایماژیسم
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 113-131
چکیده
مکتب ایماژیسم، یکی از مکاتب ادبی است که در ادب فارسی هم ظهور قابلتوجهی دارد. تاکنون پژوهشگران علاوه بر ادب معاصر فارسی، در شعر سبک هندی نیز نمودهایی از ایماژیسم فارسی ارائه کردهاند. ما در این پژوهش ... بیشتربررسی و تحلیل روابط ترامتنی رمان نوشدارو با شاهنامه
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 133-151
چکیده
نوشدارو اثر علی مؤذنی یکی از متون ادبیّات داستانی معاصر است که در ابعادی گسترده با داستانهای اسطورهای و حماسی شاهنامه ازجمله رستم و سهراب، سیاوش، فریدون و ضحاک پیوند و ارتباط برقرار کرده است. ... بیشتربررسی بسامدی اختیارات وزنی در قصیدههای ناصرخسرو
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 153-168
چکیده
وزن شعر ناصرخسرو همیشه موردتوجه ادیبان و شعرپژوهان بوده است و همواره این شاعر را با ویژگیهای وزنی خاصش میشناخته اند. با اینهمه، کمتر پژوهش کاملی دربارة ویژگیهای وزنی شعر او صورت گرفته است. ... بیشترشخصیّتهای روانرنجور و روانپریش در داستانهای غلامحسین ساعدی
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 169-185
چکیده
غلامحسین ساعدی از داستاننویسانی است که در پرداختن به مسایل و مشکلات روانشناختی و امور مربوط به روح و روان شخصیّتهای داستان تبحر دارد. او روانپزشک بود و مشاهدات عینی خود را از مسایل و مشکلات ... بیشترتحلیل اصطلاح برات در متون دانش استیفا
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 187-205
چکیده
واژۀ «برات» در اصل برگرفته از «براءت» عربی است و بهعنوان اصطلاحی دیوانی در متون فارسی به دو معنی بهکاررفته است: یکی، سند دریافت و رسیدی که خزانهدار در برابر اجناسی که تحویل میگرفت، ... بیشترپرواز یا پروار؟ تأملی در بیتهایی از خاقانی
دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 207-220