علمی- پژوهشی
موسیقی اصوات درمثنوی و غزلیّات مولانا
موسیقی اصوات درمثنوی و غزلیّات مولانا

علی محمد موذنی؛ هادی انصاری

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 1-18

چکیده
  آثار منظوم مولانا جلال‌الدّین پُر از آوا و نوا و موسیقی است؛ زیرا جان سراینده‌اش با موسیقی آمیخته شده و موسیقی نیز در تمام اجزای وجودش رخنه کرده است. به گواهی اشعارش، به‌ویژه غزلیّات، وی درموسیقی علمی ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
بازنمود موضوع و شگردهای ادبی در آثار بهرام بیضایی
بازنمود موضوع و شگردهای ادبی در آثار بهرام بیضایی

مریم حسینی؛ رقیه وهابی دریاکناری

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 19-38

چکیده
  موضوعات و درون­مایه‌های آثار بهرام بیضایی تنوع چشمگیری دارد. وی در آفرینش‌های ادبی خود، شگردهای ادبی گوناگونی ارائه می‌دهد که در پژوهش حاضر، ضمن بررسی، تحلیل و طبقه‌بندی موضوع‌های داستانی بیضایی، ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
عتّابی، عتابی و معانی آن در عربی و فارسی
عتّابی، عتابی و معانی آن در عربی و فارسی

محمود عابدی؛ شهره معرفت

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 39-52

چکیده
  «عتّابی» و «عتابی» در شعر گروهی از شاعران گذشته و از جمله در بیتی از سعدی آمده است. مؤلّفان فرهنگ‌های فارسی، عموماً، عتّابی را پارچه‌ای دانسته‌اند که شخصی به نام عتّاب پدید آورده یا آنکه ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل نعت حضرت مصطفی(ص) در قصاید خاقانی
تحلیل نعت حضرت مصطفی(ص) در قصاید خاقانی

عباس ماهیار؛ لیلا کرمی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 53-72

چکیده
  نعت حضرت رسول اکرم(ص) از زمان ظهور اسلام، هم فصل مشترک مذهبی– ادبی فرقه‌های مختلف دین اسلام است و هم فتح‌الباب دیوان‌های اغلب شاعران عربی و فارسی است. در بلاغت فارسی و عربی، نعت، زیرگونة مدح معرفی ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
میزان ترجمه‌پذیری عناصر فرهنگی و ... در خطبۀ صدوهشتم از نهج‌البلاغه
میزان ترجمه‌پذیری عناصر فرهنگی و ... در خطبۀ صدوهشتم از نهج‌البلاغه

علیرضا حاجیان نژاد؛ میرفت سلمان

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 73-94

چکیده
  استعارات، کنایات، تشبیهات، مجاز و ضرب­المثل­ها علاوه بر جنبۀ تخییلی، جنبۀ فرهنگی نیز دارند. ازآنجاکه این تعبیرات آیینۀ تمام­نمای تاریخ، فرهنگ و اندیشه در هر جامعه هستند، در حوزۀ مباحث معاصر ترجمه، ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
بررسی بینامتنی حکایات مشترک تذکرة‌الاولیا و منطق‌الطیر عطار نیشابوری
بررسی بینامتنی حکایات مشترک تذکرة‌الاولیا و منطق‌الطیر عطار نیشابوری

سیده مریم روضاتیان؛ فاطمه السادات مدنی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 95-112

چکیده
  عطار نیشابوری، شاعر و مؤلفی است که با قرارگرفتن در دوره­ای بین عصر سنایی و روزگار مولوی، حلقۀ اتصال آغاز و اوج مسیر عارفانۀ شعر فارسی شده است. در آثار عطار باتوجه­به آشنایی او به داستان­پردازی و ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
خاقانی و ایماژیسم
خاقانی و ایماژیسم

سیدجواد مرتضایی؛ سید محسن حسینی وردنجانی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 113-131

چکیده
  مکتب ایماژیسم، یکی از مکاتب ادبی است که در ادب فارسی هم ظهور قابل­توجهی دارد. تاکنون پژوهشگران علاوه بر ادب معاصر فارسی، در شعر سبک هندی نیز نمودهایی از ایماژیسم فارسی ارائه کرده­اند. ما در این پژوهش ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
بررسی و تحلیل روابط ترامتنی رمان نوشدارو با شاهنامه
بررسی و تحلیل روابط ترامتنی رمان نوشدارو با شاهنامه

علیرضا امامی؛ سید محمد صاحبی؛ فاطمه زمانی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 133-151

چکیده
  نوشدارو اثر علی مؤذنی یکی از متون ادبیّات داستانی معاصر است که در ابعادی گسترده با داستان­های اسطوره­ای و حماسی شاهنامه ازجمله رستم و سهراب، سیاوش، فریدون و ضحاک پیوند و ارتباط برقرار کرده ­است. ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
بررسی بسامدی اختیارات وزنی در قصیده‌های ناصرخسرو
بررسی بسامدی اختیارات وزنی در قصیده‌های ناصرخسرو

وحید عیدگاه طرقبهی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 153-168

چکیده
  وزن شعر ناصرخسرو همیشه موردتوجه ادیبان و شعرپژوهان بوده است و همواره این شاعر را با ویژگی‌های وزنی خاصش می­شناخته اند. با این­همه، کمتر پژوهش کاملی دربارة ویژگی‌های وزنی شعر او صورت گرفته ‌است. ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
شخصیّت‌های روان‌رنجور و روان‌پریش در داستان‌های غلامحسین ساعدی
شخصیّت‌های روان‌رنجور و روان‌پریش در داستان‌های غلامحسین ساعدی

مریم سیدان

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 169-185

چکیده
   غلامحسین ساعدی از داستان‌نویسانی است که در پرداختن به مسایل و مشکلات روان‌شناختی و امور مربوط به روح و روان شخصیّت‌های داستان تبحر دارد. او روان‌پزشک بود و مشاهدات عینی خود را از مسایل و مشکلات ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
تحلیل اصطلاح برات در متون دانش استیفا
تحلیل اصطلاح برات در متون دانش استیفا

محمد شادروی منش؛ نفیسه ایرانی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 187-205

چکیده
  واژۀ «برات» در اصل برگرفته از «براءت» عربی است و به­عنوان اصطلاحی دیوانی در متون فارسی به دو معنی به­کاررفته است: یکی، سند دریافت و رسیدی که خزانه‌دار در برابر اجناسی که تحویل می‌گرفت، ...  بیشتر
علمی- پژوهشی
پرواز یا پروار؟ تأملی در بیت‌هایی از خاقانی
پرواز یا پروار؟ تأملی در بیت‌هایی از خاقانی

مجید منصوری

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، صفحه 207-220

چکیده
  هرچند تا با اکنون چند تصحیح از دیوان خاقانی شروانی به فرجام رسیده و تحقیقات و مقالات بسیاری در باب شناخت این شاعر دیرآشنا و تصحیح و شرح آثار وی نوشته شده است، هنوز هم بیت­های بسیاری در دیوان خاقانی می­توان ...  بیشتر