دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
تعداد مقالات: 8
تبیین جایگاه تشبیه در منظومه های غنایی؛ با تکیه بر پنج منظومة عاشقانه
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 1-20
چکیده
گزینش واژگان و چگونگی قرارگرفتن آنها در جمله و چینش آن براساس شرایط نحوی یا گریز از این شرایط و صور خیال را میتوان از مهمترین ویژگیهای هر زبان دانست. تحلیل زبان هر اثر باتوجّهبه ویژگیهای ... بیشترتحلیل ساختارهای روایی غزلیّات حافظ
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 21-39
چکیده
تصوّر رایج دربارة غزل حافظ این است که ساختار گسسته و پریشان دارد، اما روایتشناسی نشان میدهد چنین ساختاری متناسب با نوع سخن و وضعیّت عصر شاعر است؛ این گسستگی ظاهری، با خوانش خواننده به انسجام منتهی ... بیشتربررسی تصحیح عبهرالعاشقین (کربن- معین) از نگاه بایستههای تصحیح
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 41-60
چکیده
عبهرالعاشقین نوشتة روزبهان بقلی، عارف بزرگ سدۀ ششم، یکی از مهمترین آثار عرفانی فارسی است که از نگاه آموزههای عرفانی و نثر فارسی جایگاه شایانی دارد. این کتاب در سال 1337 به همّت هانری کربن و محمّد معین، ... بیشترکارکرد زیباییشناختی نماد در دیوان سنایی
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 61-80
چکیده
سنایی غزنوی مبتکر سبک نمادگرا در ادبیّات عرفانی فارسی است. خلاقیّت او در نمادپردازی، بهویژه در حوزۀ نمادهای قلندری و اسطورهای و تلفیق عناصر ژانرهای مختلف، پس از او موردپسند و مقبولیّت فراوان شاعران ... بیشترنمودهای عرفان عملی و وحدت شهود در دیوان عطّار نیشابوری
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 81-100
چکیده
بخش عملی عرفان، ساحت یافتههای رفتاری و تجربی یک عارف است که براساس منش سلوکانه در مسیر تعالی تهذیب نفس و تطهیر باطن و رسیدن به کنه هستی، استغراق در آن و شهود آن، به نوعی جهانبینی توحیدی به نام «وحدت ... بیشترنفوذ تفسیرهای عرفانی در ذهن و زبان مولانا
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 101-116
چکیده
نفوذ قرآن و تفسیر قرآن در مثنوی بسیار زیاد است؛ بهگونهایکه مثنوی را به گنجینة تفسیر قرآن بدل ساخته است، امّا در میان تفسیرهای مختلفی که مورد استفادة مولانا بوده تاکنون به تفسیرهای عرفانی چهار ... بیشتربازجستِ شاخة گمشدة شجرة تصوّف نقشبندی ماوراءالنّهر در سدههای 12 و 13 هجری
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 117-131
چکیده
طریقت صوفیانة «نقشبندیه» به بنیادگذاری بهاءالدّین نقشبند که از دل جریان تصوّف خواجگان در ماوراءالنّهر سربرآورد، در سیر تحوّل و تطوّر خود با عبور از مرزهای جغرافیاییِ مولد و منشأ خود و با ایجاد ... بیشترنظریّة ادبی سبک هندی؛ با تأکید بر اشعار صائب تبریزی
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، صفحه 133-149