دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
تعداد مقالات: 12
پیوند بانوگشسپنامه با متون پهلوانی و دورۀ سرایش آن
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 1-19
چکیده
بانوگشسپنامه منظومهای است پهلوانی در بیش از هزار بیت در ذکر دلاوریهای بانوگشسپ، دختر رستم. دربارۀ گویندۀ این منظومه، فعلاً اطّلاعی نداریم؛ امّا پژوهشگران دربارۀ سدۀ سرایش آن بحثهایی کرده و حدسهایی ... بیشترپژوهشی انتقادی در تصحیح مرصادالعباد از محمّدامین ریاحی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 21-41
چکیده
مرصادالعباد از متون تعلیمی عرفانی در قرن هفتم است که نسخ متعدّدی از آن در دست است. محمّدامین ریاحی از نسخهپژوهان معاصر، این اثر را تصحیح کرده است. او از میان نسخ متعدّد این اثر، نسخۀ بورسا را به عنوان ... بیشتر«کردوانی»، یکی از کلمات نادر در شعر قطران
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 43-55
چکیده
شعر فارسی در قرون چهارم و پنجم هجری در قیاس با شعر ادوار دیگر، آینۀ طبیعت است. شاعر این دوره بیشتر از عناصری سخن میگوید که مخاطب او، شاه و درباریان، آنها را میبینند و میشناسند؛ از جملۀ این عناصر، ... بیشترآداب الحرب و الشجاعه و تصحیح آن
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 57-75
چکیده
آداب الحرب و الشجاعه، از متون مشهور نیمۀ اوّل قرن هفتم و نوشتۀ فخر مدبّر است. این کتاب از جهات گوناگون در میان متون فارسی ممتاز و حائز اهمّیّت است؛ از جمله آنکه در موضوع خود (آیین کشورداری و سپاهیگری، اسبشناسی ... بیشترختمالغرایب (تحفةالعراقین) و سفرهای حج خاقانی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 77-99
چکیده
ختمالغرایب یا تحفةالعراقین مثنوی مشهور خاقانی است که از دیرباز تاکنون مورد توجه پژوهشگران بوده است. سالهاست، این پرسش در میان خاقانیپژوهان مطرح است که آیا این اثر سفرنامه است یا خیر؟ در ... بیشترآغاز و انجام شعر در دیدگاه پدیدارشناسانۀ هایدگر
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 101-120
چکیده
شعر کدام است؟ سؤال بنیادینی که بارها در علوم مختلفی چون فلسفه، ادبیّات و زبانشناسی مطرح شده و پاسخهایی یافته است. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از پدیدارشناسی هایدگری به این سؤال اساسی ... بیشترساختار ارتباطی انواع مکالمه در تذکرهالاولیاء
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 121-146
چکیده
تذکرههای عرفانی بنا به ماهیّت مکتوب خود تابع محدودیّتهای نظام نوشتاریاند؛ منتها مکالمههای مندرج در آنها، از منظر روابط میان مشارکان گفتوگو؛ اعم از نوبتگیریها، لحن، توالی و غیره، از ... بیشترکارکرد عنصر «فضاسازی» در خلق محتوای حماسی در «هفتخان اسفندیار» از شاهنامة فردوسی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 147-169
چکیده
در عرصۀ داستانپردازی معاصر، شناخت نوع ادبی یک اثر و ویژگیهای آن، به بررسی عناصر سازندۀ آن داستان منوط شده است. یکی از مهمّترین و تأثیرگذارترین این عناصر، عنصر «فضاسازی» است. بهرهگیریِ مناسب ... بیشترمؤلّفههای مکتب رمانتیسم در رمان دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 171-187
چکیده
رمانتیسم از مکتبهای فلسفی- ادبی و مادر بسیاری از مکاتبِ اروپایی است که بعضی دگرگونیهای فکری را در اروپا در پی داشت. گرچه رمانتیسم در قرن نوزدهم میلادی در آلمان، به عنوان مکتبی مشخّص، معرّفی شد، امّا ... بیشترگونههای نوآوری در غزلهای منوچهر نیستانی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 189-206
چکیده
پس از رواج نظریّههای نیما در شعر معاصر، به مرور تحوّلات عمدهای در قالب غزل ایجاد شد و نوآوریهایی متناسب با عصر تجدّد در شکل و محتوا و زبان و بیان آن رخ داد؛ تا جایی که کمکم جریان غزل نو شکل گرفت. شاعران ... بیشترسرناد در ادبیّات فارسی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 207-229
چکیده
بالاتر نشستن معشوق نسبت به عاشق، موضوعی است که دائماً در ادبیّات عاشقانه تکرار میشود (= بنمایۀ ادبی). به این حالت در ادبیّات اروپائی سِرِناد میگویند. عاشق در آستانۀ منزل معشوق برای او ترانه میخواند ... بیشترتغییر الگو در شعر و نقّاشی عصر صفوی با تکیه بر اشعار اهلی شیرازی و نگارههای رضا عبّاسی
دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، صفحه 231-249