دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
تعداد مقالات: 7
عمربن جاحظ ادیب فیلسوف
دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، صفحه 1-26
چکیده
جاحظ مانند ولتر، نویسندۀ سرشناس فرانسوی، ادیبِ فیلسوف است، یعنی بعد ادبی وی بر بعد فلسفیاش غالب است. او مانند سایر ادیبان و نویسندگان بزرگ جهان به همۀ علوم و معارف عصرش اعمّ از فلسفه و کلام و سیاست ... بیشترروابط بینامتنی در اسکندرنامههای منظوم (فردوسی، نظامی و امیرخسرو)
دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، صفحه 27-44
چکیده
بینامتنیت را نخستین بار ژولیا کریستوا در مورد روابط میان متون به کار برد. پس از وی افرادی نیز به بررسی مباحث بینامتنی از دیدگاههای متفاوت پرداختند و مفهوم آن را تغییر دادند. یکی از این افراد ژرار ژنت ... بیشتراطلاعاتی درباره قطب الدین محمدبن احمد جام ژنده پیل همراه با نقد بخشی از مقدمه مصحح چاپ جدید حدیقه الحقیقه
دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، صفحه 45-66
چکیده
قطبالدّین محمّد بن مطهر بن احمد جام (ژندهپیل) از صوفیان و نویسندگان توانای ایران است که از 577 تا 667 هجری زندگی کرده است. حدیقةالحقیقة یکی از آثار اوست. در این مقاله ابتدا به اطّلاعاتی دربارة قطبالدّین، ... بیشترعجز از بیان: قرائتی از روانکاوانه از داستان(سه قطره خون)
دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، صفحه 67-88
چکیده
«سه قطره خون» در زمرهی شناختهشدهترین آثار صادق هدایت قرار دارد و داستانی است که هم توجّهِ عامِ بسیاری از خوانندگان علاقهمند به ادبیات را به خود معطوف کرده و هم توجّهِ خاصِ عدهی زیادی ... بیشترنمود ایما(زبان ایما یکی از شاخص های برجسته مقالات شمس)
دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، صفحه 89-120
چکیده
وقتی سخن از زبان متن در میان باشد، نظر زبانشناسان و منتقدان ادبی، بیشتر به وجه نوشتاری معطوف است، وجهی که در تقابل خود، وجه گفتاری را به یاد میآورد. تقابلی که از زمان پدیدآمدن خط تاکنون، در نظر پژوهشگران ... بیشترخلقت آدم در اسطوه آفرینش مانوی(بررسی فصل 64 کفالای قبطی نسخه برلین)
دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، صفحه 121-132
چکیده
چکیده: ازجمله کتب بسیار مهم و کلیدی در زمینهی مانویت، کتاب کفالایا است که در اصل به زبان قبطی نوشته شدهاست. مسیحیان شمال آفریقا که به این دین جدید گرویده بودند، این کتاب را به زبان قبطی و به ... بیشترروایت شعر و جایگاه راویان اشعار
دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، صفحه 133-150