دوره 13 (1402)
دوره 12 (1401)
دوره 11 (1400)
دوره 10 (1399)
دوره 9 (1398)
دوره 8 (1397)
دوره 7 (1396)
دوره 6 (1395)
دوره 5 (1394)
دوره 4 (1393)
دوره 3 (1392)
دوره 2 (1391)
دوره 1 (1390)
کلیدواژهها = سنایی
تعداد مقالات: 6
الهام و صنعت در نظر شاعران عارف (دیدگاههای سنایی، عطّار و مولوی دربارة خاستگاه شعر)
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 1-20
چکیده
مسئلۀ خاستگاه شعر یکی از قدیمیترین مباحث نقد ادبی است. پیشینۀ این بحث به یونان میرسد و باتوجّهبه منابع، میتوان گفت نخستین نظریّهها را در این مورد افلاطون و ارسطو دادهاند. در ادبیّات عرب هم ... بیشترکارکرد زیباییشناختی نماد در دیوان سنایی
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 61-80
چکیده
سنایی غزنوی مبتکر سبک نمادگرا در ادبیّات عرفانی فارسی است. خلاقیّت او در نمادپردازی، بهویژه در حوزۀ نمادهای قلندری و اسطورهای و تلفیق عناصر ژانرهای مختلف، پس از او موردپسند و مقبولیّت فراوان شاعران ... بیشترمعرفتشناسی هزل تعلیمی در آثار سنایی غزنوی
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 143-160
چکیده
هزل تعلیمی را میتوان یکی از مهمترین ارکان ادب تعلیمی فارسی (بهویژه بعد از سنایی) بهشمارآورد. این طنز؛ اغلب روایی، ریشخندزن، تلخ، گاهی خارج از دایرۀ اخلاق، هنجارشکن، تأثیرگذار و در نهایت هدفمند ... بیشترسبک تخلص آوری در غزل و سیر آن
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 179-196
چکیده
شاعرانی که به ذکر نام شاعرانۀ خویش (بیشتر در مقطع غزلیّات) توجه داشتهاند، در این زمینه از شیوههای جالب و متنوعی سود بردهاند که تاکنون این شیوهها موضوع پژوهشی جدی قرار نگرفته است. اقسام تجرید ... بیشترتمثیلها و برخی مضامین مشترک مثنوی و حدیقه
دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 61-80
چکیده
قرن شش و هفت هجری، از دورههای بسیار درخشان زبان و ادبیّات فارسی، بهویژه در حوزۀ شعر عرفانی است که ظهور و تکامل و اوج آن به دست سه تن از شاعران بزرگ عارف ایرانی ـ اسلامی (سنایی، عطّار، مولوی) رقم میخورد. ... بیشترطنز روایی و کاربرد عرفانی آن در حدیقه
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1393، ، صفحه 33-59