شگردهای خلق روایت و معنای جدید از داستان های ماقبل در مثنوی معنوی (مطالعه موردی داستان توبه فیل‌بچه خوار در فرج بعد از شدت و داستان پیل‌بچه خوران در مثنوی)
شگردهای خلق روایت و معنای جدید از داستان های ماقبل در مثنوی معنوی (مطالعه موردی داستان توبه فیل‌بچه خوار در فرج بعد از شدت و داستان پیل‌بچه خوران در مثنوی)

الیاس نورایی

دوره 14، شماره 1 ، شهریور 1403، ، صفحه 27-41

چکیده
  مثنوی معنوی متنی مشحون از داستان های برگرفته از متون ماقبل است که مولانا به انگیزه خلق معنایی جدید، به تغییر در ساختار پیرنگ روایت اقدام کرده است. تعمق در تغییرات پیرنگ داستان ها در مثنوی نشان می دهد که ...  بیشتر
تقابل‎های هم‌جوار؛ عنصری بلاغی و معنی‌ساز در مثنوی
تقابل‎های هم‌جوار؛ عنصری بلاغی و معنی‌ساز در مثنوی

تقی پورنامداریان؛ لاله معرفت

دوره 6، شماره 1 ، خرداد 1395، ، صفحه 37-56

چکیده
  «تقابل‌های هم‌جوار» (همنشینی دو رکن متقابل)، اصطلاحی است در پیوند با علم معانی نحو. این اصطلاح، هنرسازه‏ای پنهان در مثنوی است که در این نوشتار براساس نظریة نظم (ساخت) و علم معانی نحو، ساخت‏های ...  بیشتر
تمثیل‌ها و برخی مضامین مشترک مثنوی و حدیقه
تمثیل‌ها و برخی مضامین مشترک مثنوی و حدیقه

علیرضا حاجیان نژاد؛ سرور رباط‌جزی؛ طاهره خیری

دوره 4، شماره 2 ، اسفند 1393، ، صفحه 61-80

چکیده
  قرن شش و هفت هجری، از دوره‌های بسیار درخشان زبان و ادبیّات فارسی، به‌ویژه در حوزۀ شعر عرفانی است که ظهور و تکامل و اوج آن به دست سه تن از شاعران بزرگ عارف ایرانی ـ اسلامی (سنایی، عطّار، مولوی) رقم می‌خورد. ...  بیشتر
نقش قرآن در جهان‌بینی عرفانی و تأثیر آن در مثنوی
نقش قرآن در جهان‌بینی عرفانی و تأثیر آن در مثنوی

محمّدحسین بیات

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1392، ، صفحه 73-90

چکیده
  بخش عظیمی از معارف و علوم اسلامی، جویبارهایی از بحر بیکران قرآن مجیدند. عرفان اسلامی هم که هدفش فهم باطن قرآن است، یکی از این جویبارهاست که در سایة آیات این کتاب آسمانی بالیده است. مثنوی مولانا، شاهکار ...  بیشتر
جایگاه پارادوکس و حس‌آمیزی و انواع آنها در مثنوی مولانا
جایگاه پارادوکس و حس‌آمیزی و انواع آنها در مثنوی مولانا

دکتر میترا گلچین؛ سمیه رشیدی

دوره 1، 3-5 ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 295-308

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی پارادوکس و حس‌آمیزی به‌عنوان دو شیوه از شیوه‌های آشنایی‌زدایی و دو اسلوب از اسلوب‌های بیان هنری، به‌ویژه در ساحت زبان عارفانة مولانا در مثنوی پرداخته است. باید به این نکتة مهم ...  بیشتر