نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران

2 پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی1390

چکیده

مقاله حاضر به بررسی پارادوکس و حس‌آمیزی به‌عنوان دو شیوه از شیوه‌های آشنایی‌زدایی و دو اسلوب از اسلوب‌های بیان هنری، به‌ویژه در ساحت زبان عارفانة مولانا در مثنوی پرداخته است. باید به این نکتة مهم توجه داشت که خاستگاه این دو صورت از صورخیال که در ادب عرفانی مورد استفاده واقع می‌شوند، به یکی از اصول اساسی تفکر در کلام اشعری بازمی‌گردد. یعنی همان انکار علیت و اعتقاد به سلطة مطلق ارادة خداوند بر علل طبیعی و قدرت فراگیرش در ایجاد تغییرات در همه‌چیز جهان هستی.
علاوه بر تعریف این دو شیوة بیان، انواع پارادوکس و حس‌آمیزی با چندین مثال از مثنوی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
همچنین هریک از انواع پارادوکس و حس‌آمیزی در دو دفتر اول و دوم، با یکدیگر مقایسه شده و بسامد کاربرد هرنوع مشخص شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Position and Diversity of Paradox and Sensuality in Rumi’s Masnavi

نویسندگان [English]

  • Dr. Mitra Golchin 1
  • Somayyeh Rashidi 2

1

2

چکیده [English]

This essay analyzes the paradox and sensuality, as two alienation styles and two artistic methods of expression, in the mystical language of Rumi in his Masnavi. Paying attention to the fact that the source of these two imagination forms, being used in mystical literature, refers to one of the basic principles of thought in Ash?ari’s word, denial of causality and belief in absolute domination of God willing on natural causes and His pervasive power to change whole universe, is very important. In addition to the definition of these two expression styles, different kinds of paradoxes and sensualities are discussed through some examples of Rumi’s Masnavi. And some of them, from the 1st and 2ndvolume are compared with each other and their usage frequencies are determined.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Masnavi
  • Paradox
  • Rumi(Mowlana).
  • Sensuality