نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه رازی کرمانشاه

10.22059/jpl.2025.381712.2266

چکیده

مثنوی معنوی متنی مشحون از داستان های برگرفته از متون ماقبل است که مولانا به انگیزه خلق معنایی جدید، به تغییر در ساختار پیرنگ روایت اقدام کرده است. تعمق در تغییرات پیرنگ داستان ها در مثنوی نشان می دهد که مولانا از ابزارهایی چون: بسط کنش های روایت، ایجاد هول و ولا در بحران، تعدد اپیزود های تعلیق مدار، دگردیسی در ژانر روایت ها، کاستن و افزودن اهرم های توانشی کنشگران و تغییر در نوع کنش های روایی جهت تغییر پیرنگ روایت ها استفاده کرده است تا به معنای جدیدی دست یابد. هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه ساختار پیرنگ در دو داستان توبۀ فیل خوار در فرج بعد از شدت و انعکاس دیگرگونۀ آن تحت عنوان داستان پیل بچه خوران در دفتر سوم مثنوی است. نگارنده بر آن است تا ضمن تحلیل ابزارهای تغییر دهندۀ روایت توسط مولانا، با مطالعه سطوح روایت، چگونگی فرایند خلق معنای جدید از این روایت را تبیین نماید. نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که مولانا با تعدیل اهرم های توانشی و تغییر در کنش شخصیت ها، با تبدیل روایت تنشی به شوشی، موفق به خلق معنایی عرفانی و رمزی از یک متن واقع گرا گردیده است. و با تغییر موقعیت های روایی موفق به خلق روایتی در ژانر جدید شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Narrative creation techniques and new meaning of pre-spiritual stories (Case study of the story of the repentance of Phil‌baby in the vulva after the intensity and the story of Pil‌bab Khoran in Mathnavi)

نویسنده [English]

  • Elyas Nooraei

Associate Professor Department of Persian Language and Literature Razi University of Kermanshah

چکیده [English]

The spiritual figure is a text of pre-existing texts that Molana, motivated by the creation of a new meaning, has undergone a change in the structure of the narrative pirang. Contemplating the pirang changes of stories in Masnavi shows that Molana uses tools such as: the expansion of narrative actions, the creation of Hol and Vela in crisis, the multiplicity of suspense episodes، Metamorphosis in the genre of narratives has used to reduce and add the levers of the empowerment of activists and change the type of narrative actions to change the pirang of narratives to achieve a new meaning. The purpose of this study is to examine and compare the structure of the pirang in two stories of the elephant-eating tubular in the vulva after its intensity and reflection under the name of the story of the child-eating pile in the third office of Masnavi. The author is determined to analyze the changing tools of the narrative by Molana, by studying the levels of the narrative, to explain how the process of creating a new meaning from this narrative is. The results of the present study show that Molana, by modulating the levers of empowerment and changing the action of the characters, by converting the tension narrative to Shushi، It has succeeded in creating a mystical and mystical meaning from a realistic text.

کلیدواژه‌ها [English]

  • PIRANG
  • ACTION
  • ABILITY
  • MEANING CREATION
  • MASNAVI
  • FARAJ AFTER INTENSITY