نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین

10.22059/jpl.2024.371477.2231

چکیده

هدف پژوهش حاضر طبقه بندی ساختاری و بررسی شبکه های ارتباطی راویان کودک و بزرگسال و ارتباط آنها با ساختار و فرایند خلق معنا در دیوان پروین اعتصامی است. تعمق در دیوان پروین اعتصامی نشان می دهد که در برخی از اشعار وی با راوی کودکی فقیر یا یتیم مواجهیم که با پرسشی فریادگونه یا مساله ای اجتماعی را بیان می کند که صبغۀ اعتراضی و سوالی دارد و یا با نگاه معصوم کودکانه اختلافات طبقاتی را به بحث می گذارد. آنچه در بوطیقای اشعار کودک محور پروین دیده می شود، وجود نوعی شبکه ارتباطی در دو محور ساختاری- تعلیمی در این گونه اشعار است. بُعد ساختاری به گونه است که روایت با راوی کودک(انسان یا پرنده) شروع می شود و در ادامه با روایت یک بزرگسال(معمولا مادر) به انجام می رسد و بُعد تعلیمی این نوع از روایت در شبکه های ارتباطی و بن مایه های متن نهفته است که با جواب مادر به پرسش فرزند، با سه نوع واکنش(تاییدی، باطل و استفهامی) یک پیام اخلاقی به مخاطب منتقل می کند. نتایج پژوهش نشان می دهد که فرایند آغاز روایت با راوی کودک و ورود بزرگسال به آن، دو هدف عمده ساختاری- معنایی دارد و تمسک به خودخطابی با انگیزه های مختلف، بوطیقای پروین را تکمیل می کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

analysis of child and adult narrator's communication network with structure and meaning in the poem Parvin Etesami

نویسنده [English]

  • fazlollah khodadadi

Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature, Imam Khomeini International University, Qazvin

چکیده [English]

The purpose of this study is to classify the structure and study of the communication networks of child and adult narrators and their relationship with the structure and process of creating meaning in the Parvin Etesami Court. a contemplation in the court of Parvin Etesami shows that in some of his poems we are faced with the narrator of a poor or orphaned child who expresses a shouting question or a social issue that is an issue He has a protest and a question, or he discusses class differences with an innocent childish look. What is seen in the succession of the child-centered poems of Parvin is the existence of a kind of communication network on two structural-educational axes in such poems. According to the structure, the narrative begins with the narrator of the child, man or bird, and then with the narrative of an adult, usually mother, is done and so on This type of training is done From the narrative lies in the communication networks and the context of the text, which, with the mother's answer to the child's question, with three types of reaction (approval)، Void and use conveys a moral message to the audience. The results of the study show that the process of beginning the narrative with the narrator of the child and entering the adult has two major structural-meaning goals and is concerned with self-error with different motives، Totan completes Parvin.

کلیدواژه‌ها [English]

  • child narrator
  • narrator parent
  • communication networks
  • question
  • Parvin Etesami