نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین

10.22059/jpl.2024.371477.2231

چکیده

هدف پژوهش حاضر طبقه ­بندی ساختاری و بررسی شبکه­ های ارتباطی راویان کودک و بزرگسال و ارتباط آنها با ساختار و فرایند خلق معنا در دیوان پروین اعتصامی است. تعمق در دیوان پروین اعتصامی نشان می ­دهد که در برخی از اشعار وی با راوی کودکی فقیر یا یتیم مواجهیم که با پرسشی فریادگونه یا مساله ­ای اجتماعی را بیان می­ کند که صبغۀ اعتراضی و سوالی دارد و یا با نگاه معصوم کودکانه اختلافات طبقاتی را به بحث می­ گذارد. آنچه در بوطیقای اشعار کودک محور پروین دیده می­ شود، وجود نوعی شبکه ارتباطی در دو محور ساختاری- تعلیمی در این گونه اشعار است. بُعد ساختاری به گونه است که روایت با راوی کودک(انسان یا پرنده) شروع می­شود و در ادامه با روایت یک بزرگسال(معمولا مادر) به انجام می­ رسد و بُعد تعلیمی این نوع از روایت در شبکه ­های ارتباطی و بن مایه­ های متن نهفته است که با جواب مادر به پرسش فرزند، با سه نوع واکنش(تاییدی، باطل و استفهامی) یک پیام اخلاقی به مخاطب منتقل می ­کند. نتایج پژوهش نشان می­ دهد که فرایند آغاز روایت با راوی کودک و ورود بزرگسال به آن، دو هدف عمده ساختاری- معنایی دارد و بوطیقای خاصی را در شعر پروین بنا می ­کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of Child and Adult Narrator's Communication Network with Structure and Meaning in the Poem Parvin Etesami

نویسنده [English]

  • fazlollah khodadadi

Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature ,Imam khomeini international university, Qazvin

چکیده [English]

The purpose of this study is to examine the structural classification and the network of communication between child and adult narrators and their relationship with the structure and process of creating meaning in the Parvin Etesami Court. a contemplation in the court of Parvin Etesami indicates that in some of his poems we are faced with the narrator of a poor or orphaned child who, with a shouting question or a question of social ‌, expresses the Sabbath It has a protest and a question or, with an innocent childish look, it puts class differences into discussion. What is seen in the continuation of the child-centered poems of Parvin is the existence of a kind of communication network on two structural-educational axes in such poems. According to the structure, the narrative begins with the narrator of the child, man or bird, and then begins with the narrator of a child, and then with the narrative of an adult, usually mother, to do so, and so on, this type of education is educational From the narrative lies in the network of communicative and contextual‌ings, which, with the mother's answer to the child's question, with three types of reaction (approval)، Null and void conveys a moral message to the audience. The results of the research show that the process of initiating the narrative with the narrator of the child and entering the adult has two major structural-meaning goals and provides a special sequence in Parvin's poem

کلیدواژه‌ها [English]

  • child narrator
  • narrator parent
  • communication networks
  • question
  • Parvin Etesami
اعتصامی، پروین (1384)، دیوان پروین اعتصامی، تهران: شباهنگ.
توکلی، حمید رضا (1400)، از اشارت های دریا- بوطیقای روایت در مثنوی، تهران: مروارید.
چوبک، صادق (1382)، نقد و تحلیل آثار چوبک، به کوشش حسن محمودی، تهران: روزگار.
حکیمی، محمود و کاموس، مهدی (1384)، مبانی ادبیات کودک و نوجوان، تهران: آرون.
دانسی، مارسل (1398)، جستاری در باب معنا، ترجمۀ ابراهیم رهنما، تهران: کوله پشتی.
ژوو، ونسان (1394)، بوطیقای رمان، ترجمه نصرت حجازی، تهران: علمی و فرهنگی.
سلیمانی، محسن (1375)، فن داستان نویسی، تهران: امیرکبیر.
سنایی، ابوالمجد مجدود آدم (1386)، حدیقه سنایی، به کوشش مدرس رضوی، تهران: امیرکبیر.
کادن، جی ای (1380)، فرهنگ توصیفی ادبیات و نقد، ترجمه کاظم فولادوند، تهران: شادگان.
گری، مارتین (1382)، فرهنگ اصطلاحات نقد ادبی، ترجمۀ منصوره شریف زاده، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
لینت ولت، ژپ (1398)، ابعاد روایت پردازی، مضمون، ایدوئولوژی، هویت، ترجمۀ نصرت حجازی، تهران: علمی و فرهنگی.
هاتفی، محمد (1399)، عبور از گفتمان، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
 
Etesami, parvin(2005), Parvin Etesami Court, Tehran: SHabahang. [In Persian].
Tavakoli, hamid reza (2021), From the sea-to-the-movement narratives in Mathnavi, Tehran: Morvarid. [In Persian].
Chubak, Sadeq (2003) Review and analysis of Chubak's works, to the efforts of Hassan Mahmoudi, Tehran: Rouzegar. [In Persian].
Hakimi, Mahmoud and Kamos, Mehdi (2005), Principles of Child and Adolescent Literature, Tehran: Aaron. [In Persian].
Dancy, Marsel (2019),searching for meaning, translation of Ibrahim Rahnema, Tehran: Backpack. [In Persian].
Jov, vansan.(2015), Revival of the novel, Nusrat Hejazi translation, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian].
Soleimani, mohsen. (1996), Fans of Story Writing, Tehran: Amir Kabir. [In Persian].
senai, abul-majed mojdod adam.(2007), Haditha Sanaei, to the efforts of Razavi Lecturer, Tehran: Amir Kabir. [In Persian].
Cadden, J. E. (2001), Descriptive Culture of Literature and Criticism, Translation of Kazem Fouladvand, Tehran: Shadegan. [In Persian].
Gary, martin. (2005) Culture of Literary Criticism, Translator of Mansoureh Sharifzadeh, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies. [In Persian].
Lint Volt, Jap.(2019) Narrative, themed, ideology, identity, translation of Nusrat Hejazi, Tehran: Scientific and Cultural. [In Persian].
Hatfei, mohammed. (2020), Passing Discourse, Tehran: Institute for Humanities and Cultural Studies. [In Persian].