- آقاشریف، احمد (1383)، اسرار و رموز اعداد و حروف، تهران: شهید سعید محبی.
- ادریسشاه (1394)، داستانهای دراویش، ویرایش محمدسرور مولایی، کابل: امیری.
- افشاری، مهران (1386)، نشان اهل خدا: مجموعۀ مقالهها در نقد و تحلیل ادبیات عرفانی فارسی، تهران: نشر چشمه.
- اکبری گندمانی، مهرداد و همکاران (1398)، «نقش کارکردهای تعلیمی در ساختیابی حکایات مولانا (مطالعۀ موردی: حکایت درویش صاحب کرامات)»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال 27، ش 44، پاییز، صص 87-110.
- الول ساتن، لارنس پل (1376)، قصههای مشدی گلینخانم، چ 2، تهران: نشرمرکز.
- انوری، حسن (1382)، گلستان سعدی، چ 10، تهران: دانشگاه پیام نور.
- پراک، مهدیه (1395)، «شکلشناسی سیمای درویش در ادبیات عامه با تکیه بر قصههای مشدی گلینخانم»، یازدهمین گردهمایی بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، دانشگاه گیلان، شهریور، صص 1929-1946.
- پورداود، ابراهیم (1326)، فرهنگ ایران باستان، بخش نخست، تهران: دانشگاه تهران.
- چهار درویش (1395)، تصحیح حسن ذوالفقاری و عباس سعیدی، تهران: ققنوس.
- حمیدیان، سعید (1392)، شرح شوق: شرح و تحلیل بر اشعار حافظ، ج 2، چ 2، تهران: قطره.
- دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامۀ دهخدا، ج 7 و 11، چ 2، تهران: دانشگاه تهران.
- دهقاندهنوی، زهرا و فاطمه مسعودی (1400)، «ویژگیهای اسطورهای شخصیت "درویش" و چهرۀ دوگانۀ او در افسانههای سحرآمیز ایرانی»، دو ماهنامۀ فرهنگ و ادبیات عامه، سال 9، ش 41، آذر و دی، ص 43-73.
- ذکاوتى قراگزلو، علیرضا (1384)، «بازتاب زندگىنامه صوفیان در قصههاى عامیانه»، آیینه پژوهش، ش 92.
- ذوالفقاری، حسن (1400)، ادبیات داستانی عامه، ، چ 2، تهران: خاموش.
- ذوالفقاری، حسن و همکاران (1390)، «قصهشناسی نوشآفریننامه»، جستارهای ادبی، سال 44، ش 173، تابستان ص 81-98.
- رحمانیان، داریوش و زهرا حاتمی (1391)، «سحر و جادو، طلسم و تعویذ و دنیای زنان در عصر قاجار»، جستارهای تاریخی، سال 3، ش 2، پاییز و زمستان، صص 27-44.
- رحیمیفرد، شهناز و حسین بیات (1398)، «بررسی عناصر عامیانۀ داستان نوشآفریننامه»، فصلنامه پژوهشهای ادبی و بلاغی، سال 7، ش 28، پاییز، صص 72-93.
- شوالیه، ژان و آلن گربران (1385)، فرهنگ نمادها، ج 2 و 4، ترجمه و تحقیق سودابه فضائلی، تهران: جیحون.
- فرانتس، ماری- لوئیس ون و ادوارد اف. ادینجر (1393)، چهار مقالۀ یونگی، ترجمۀ مهدی سررشتهداری، تهران: مهراندیش.
- فرنیا، ناصر (1396)، «درویش راستین از نگاه سعدی»، اولین همایش بینالمللی و سومین همایش ملی پژوهشهای مدیریت و علوم انسانی، دانشگاه تهران، اردیبهشت، صص 1-11.
- قرآن کریم
- قصۀ حسین کرد شبستری (براساس روایت ناشناختۀ موسوم به حسیننامه) (1386)، به کوشش ایرج افشار و مهران افشاری، چ 2، تهران: چشمه.
- قصۀ نوشآفرین گوهرتاج (1391)، به کوشش اولریش مارزلف، تهران: بهنگار.
- کمرپشتی، عارف و راضیه نادری موحد (1396)، «تحلیل تطبیقی واژۀ درویش و درویشی در کشفالمحجوب، مثنوی معنوی و آثار سعدی»، سومین همایش متن پژوهی ادبی، صص 1-20.
- کوپر، جی. سی (1380)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمۀ ملیحه کرباسیان، تهران: فرشاد.
گشتاسب، فرزانه و همکاران (1394)، «بررسی مفهوم "درویش راستین" در متون فارسی میانۀ زردشتی»، جستارهای ادبی، سال 48، ش 3، پاییز، صص 141-158.
گورین، ویلفرد. ال و همکاران (1377)، راهنمای رویکردهای نقد ادبی، ترجمۀ زهرا میهنخواه، چ 3، تهران: اطلاعات.
مارزلف، اولریش (1376)، طبقهبندی قصههای ایرانی، ترجمۀ کیکاووس جهانداری، چ 2، تهران: سروش.
ماهوان، فاطمه (1399)، «عامهنگاری در چاپ سنگی مصور نوشآفرین گوهرتاج»، دو ماهنامۀ فرهنگ و ادبیات عامه، سال 8، ش 32، خرداد و تیر، صص 149-174.
مشکانی، امالبنین و همکاران (1394)، «نقش دراویش و تأثیر تصوف بر تعالی قدرت حکومت سربداران»، کنگرۀ بینالمللی هفتصدمین سالگرد نهضت سربداران، صص 991-1012.
مشهدی نوشآبادی، محمد (1395)، «اسطوره غیبت دختر»، فصلنامۀ ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، سال 12، ش 45، زمستان، صص 249-282.
موسوی، جلال (1396)، «سابقه و ریشۀ مثل «برگ سبزی است تحفۀ درویش» »، نامۀ فرهنگستان، سال 16، ش 2، زمستان، صص 111-112.
میرعابدینی، ابوطالب و مهران افشاری (1374)، آیین قلندری: مشتمل بر چهار رساله در باب قلندری، خاکساری، فرقۀ عجم و سخنوری، تهران: فراروان.
نقیبالممالک، محمدعلی (1388)، امیرارسلان نامدار و ملکه فرخ لقا، به تصحیح و گردآوری ی.رزمی پور، تهران: جاجرمی.
ـــــــــــــــــــ (1384)، ملک جمشید: طلسم آصف و طلسم حمام بلور، تهران: ققنوس.
هینلز، جان (1368)، شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ ژاله آموزگار و احمد تفضّلی، تهران: چشمه.
یاوری، حورا (1387)، روانکاوی و ادبیات، تهران: سخن.
یونگ، کارل گوستاو (1393)، انسان و سمبولهایش، ترجمۀ محمود سلطانیه، چ 9، تهران: جامی.
ـــــــــــ (1376)، چهار صورت مثالی، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
The Holy Quran
Afshari, M. (2007). Nishan Ahi Khoda: a collection of essays on criticism and analysis of Persian mystical Literature. Tehran, Cheshmeh.[In Persian].
Aghasharif, A. (2004). The Secrets and Mysteries of Numbers and Letters. Tehran, saeed mohebbi martyr publisher. [In Persian].
Akbari Gandomani, M., & Kamali Baniani, M. R. (2019). The Role of Instructive Functions in Identifying the Structure of Rumi’ s Narratives (Case Study: The Story of the Dignified Dervish). Research on Islamic Education, 27(44), 87-110. [In Persian].
Anvari, H. (2003). The Gulistan of Sa’di. Tehran, Payam Noor university. [In Persian].
Chevalier, J., & Gheerbrant, A. (2006). The Dictionary of Symbols, V 2, 4, translated and research by S. Fazaeli, Tehran, Jeihoon. [In Persian].
Cooper, J.C. (1993). An illustrated encyclopaedia of traditional symbols. Translated by M. Karbasian, Tehran, Farshad. [In Persian].
Dehkhoda, A. (1998). Dehkhoda Dictionary. V 7, Tehran, University of Tehran. [In Persian].
Dehghan Dehnavi, Z., & Massoudi, F. (2021). The Characteristics of Dervish and His Dual Face in Persian Fairy Tales. Culture and Folk Literature, 9(41), 43-73. Doi: 10.13921/CFL.9.41.39. [In Persian].
Elwell- Sutton, L.P. (1997). The Stories of Mashdi Galin Khanom. Tehran, Nashremarkaz. [In Persian].
Farnia, N. (2017). Darvish true from the perspective of Saadi. 1st International & 3rd National Conference on Management and Humanistic Science Research, Tehran University. [In Persian].
Four Dervishes (2016). Corrected by H. Zolfagari and A. Saeedi, Tehran, Ghoghnoos. [In Persian].
Franz, M.L., & Edinger, E.F. (2014). Four Jungian Essays. Translator: M. Sarreshtedari, Tehran, Mehrandish Books. [In Persian].
Goshtasb, F., & colleagues (2015). A Study on the Concept of True driyōš in Middle Persian Texts. New Literary Studies, 48(3), 141-158. Doi: 10.22067/JLS.V48I3.53279. [In Persian].
Guerin, W.L., & colleagues (1998). A Handbook of Critical Approaches To Literature. Translated by Z. Mihankhah, Tehran, Ettelaat. [In Persian].
Hamidian, S. (2013). Description of Enthusiasm: Description and Analysis of Hafez’s Poems. V 2, Tehran, Nashreghatreh. [In Persian].
Hinnells, J.R. (1989). Persian Mythology. Translated by J. Amouzgar & A. Tafazzoli, Tehran, Cheshmeh. [In Persian].
Idries Shah (2016). Tales of the Dervishes. Edited by M.S. Molaie, kabol, Amiri. [In Persian].
Jung, C.G. (1997). Four Archetypes, Translated by P. Faramarzi, Mashhad, Astan Quds Razavi. [In Persian].
ـــــــــــــــ (2014). Man and His Symbols, Translated by M. Soltanieh. Tehran, Jami. [In Persian].
Kamarposhti, A., & Naderi Movahed, R. (2017). Analyzing the use of Dervish in Kashf ul Mahjoob, Masnavi-I Ma’navi (also written Mathnawi) and Sa’di’s writings. The third literary research text conference, 1-20. [In Persian].
Mahvan, F. (2020). Folklorism in Litographs of Noush Afarin GoharTaj. Culture and Folk literature, 8(32), 149-174. [In Persian].
Marzolph, U. (1997). Typology of Persian Folk Tales. Translated by K. Jahandari, Tehran, Soroush. [In Persian].
Mashhadi Noushabadi, M. (2016). The Myth of Absence of Girl. Journal of Mytho– Mystic Literature, 12(45), 249-282. Dor: 20.1001.1.20084420.1395.12.45.9.8. [In Persian].
Mashkani, U. A., & colleagues (2015). The role of dervishes, the influence of Sufism on the exaltation of the power of Sarbadaran government. International Congress of Leaders, Sabzvar, 991-1012. [In Persian].
Mazdapour, k. (2018). The beginning of dervish morals. Rasekhoon, https://rasekhoon.net, December 6.
Mira Abdini, A., & Afshari, M. (1995). Qalandari Ritual: Consists of four treatises on Qalandari, Khaksari, Ajam Sect and Sakhonori, Tehran, fararavan. [In Persian].
Mousavi, J. (2016). History and origin of the parable "A vegetable is a gift of Darvish". The letter of the Academy, 16(2), 111-112. [In Persian].
Naqibalmamalek, M.A. (2007). Amir Arsalan Namdar and Maleke Farrokh Leqa. with correction and collection by Y. Razmipour, Tehran, Jajarmi. [In Persian].
ـــــــــــــــــــــ (2005). Malek Jamshid: Asef spell and crystal bath, Tehran, Ghoghnoos. [In Persian].
Pourdavoud, E. (1947). Ancient Iranian Culture. The first part, Tehran, University of Tehran. [In Persian].
Prak, M. (2015). Morphology of dervish face in popular literature based on (Mashdi Galin Khanum's stories). National meeting of the Persian Language and Literature Promotion Association of Iran, 1929-1946. [In Persian].
Rahimi Fard, Sh., & Bayat, H. (2019). Studying folk elements of Nooshafarin-nameh story. Literary and Rhetorical Researches, 7(28), 72-93. (In Persian)
Rahmanian, D., & Hatami, Z. (2012). Charm and Magic, Talisman and Spell, and Women World in Qajar Era. Historical studies, 3(2), 27-44. [In Persian].
The Story of Hossein Kurd-e Shabestari (According to The unknown narration named Hossein Name), (2007). By the effort of I. Afshar & M. Afshari, Tehran, Cheshmeh. [In Persian].
the story of Nushāfarin Gohartāj (2012). By the effort of U. Marzolph, Tehran, Behnegar. [In Persian].
Yavari, H. (2008). Psychoanalysis and literature. Tehran, Sokhan. [In Persian].
Zakavati Karagzlou, A. R. (2014). Reflection of Sufi biography in folk tales. Research Mirror, No. 92. [In Persian].
Zolfagari, H. (2021). Popular Fiction. Tehran, Khamoosh. [In Persian].
Zolfagari, H., & colleagues (2011). A Stylistic Introductionto Nushāfarin Nāme. New Literary Studies, 44(173), 81-98. Doi: 10.22067/JLS.V44I2.12624. [In Persian].