نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه حضرت نرجس(س) رفسنجان
چکیده
طنز یکی از ابزارهاییاست که موجب خنده و آرامش میشود و به نوجوان کمکمیکند که با چالشهای دورۀ رشد آشنا شده، با فشار کمتری از آنها عبورکند. طنز نوجوان باید در فضایی نوجوانانه و از نگاه نوجوان بیانشود تا مخاطب با آن ارتباط برقرارکند. با توجّه بهاینکه در ادبیّات کودک و نوجوان، نویسنده و منتقد، بزرگسال هستند، به رویکردی مخصوص برای تحلیل متون کودک و نوجوان نیازمندیم. در این زمینه، چمبرز دیدگاه خوانندۀ نهفته را مطرحکرده است؛ به اعتقاد او نویسنده با استفاده از چهار شیوۀ سبک، زاویۀ دید، طرفداری و شکافهای گویا، میتواند با مخاطب خود ارتباط برقرارکند. صدقی یکی از نویسندگانیاست که آثار طنزآمیزی برای نوجوانان به نگارش در آورده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی خوانندۀ نهفته در مجموعۀ طنزآمیز آبنبات صدقی و با استفاده از شیوۀ تحلیل محتوای کیفی صورتگرفتهاست تا ضمن تبیین ویژگیهای طنز در آثار نوجوان، خوانندۀ نهفته را در این آثار طنزآمیز تحلیلکند و میزان موفّقیّت نویسنده را در آفرینش خوانندۀ نهفته بسنجد. براساس نتایج پژوهش، سبک، برجستهترین عنصریاست که در آفرینش خوانندۀ نهفته نقش داشته است. میتوانگفت صدقی توانسته است مخاطب را به درون متن دعوتکند و او را همراه با شخصیّتهای داستان بخنداند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Humor and Implied Reader in Sedghi’s Abnabat
نویسنده [English]
- Zeynab Sheykhhoseini
Assistant Professor in Persian Language and Literature, Hazrat Narjes University, Rafsanjan
چکیده [English]
Humor causes laughter and comfort and helps adolescents overcome the challenges of coming of age with less pressure. Adolescent humor should be expressed in an adolescent atmosphere and perspective so that the audience relate to it. In adolescent literature, writers and critics are adults so we need a special approach for analysis of children and adolescents' texts. Chambers presents the implied reader approach. According to him, through style, point of view, siding and gaps, the author can communicate with the reader. Sedghi is one of the writers who has written satirical works for teenagers. The aim of this study is to investigate the implied reader in Sedghi’s satirical collection Abnabat, and, using qualitative content analysis, in addition to explaining the characteristics of humor in adolescent works, to evaluate the success of the author in creating the implied reader. According to the results of the study, style is the most prominent element in the creation of the implied reader. Generally, it can be said that Sedghi has been able to invite the reader into the text so that he/she laughs with the characters in the story.
کلیدواژهها [English]
- Adolescent humor
- Abnabat series
- Sedghi
- Chambers
- Implied Reader