آلمحمد، رضا (1362)، «پیرامون مفهوم درام»، هنر، ش 4، 312-315.
اخوت، احمد (1392)، دستور زبان داستان، چ دوم، اصفهان، فردا.
استارمی، ابراهیم (1390)، «مبانی تئاتر روایی برشت با استناد به نمایشنامه ننه دلاور و فرزندانش»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، ش 61، 5-24.
ایگلتون، تری (1388)، پیشدرآمدی بر نظریة ادبی، ترجمة عباس مخبر، تهران، مرکز.
بلیکر، ایروین (1372)، «عناصر فیلمنامهنویسی روایی»، ترجمة محمد گذرآبادی، فارابی، دورة پنجم، 166-181.
بینیاز، فتح الله (1388)، درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی، تهران، افراز.
حیاتی، زهرا (1383)، «تطبیق ساختار داستان شیخ صنعان با الگوی فیلمنامه»، پژوهشهای ادبی، ش 3، 45-64.
رضایی، رضا (1383)، «یادداشتهایی دربارة تبدیل قصه به نمایشنامه»، هنر، ش 61، 49-54.
سهیلیراد، فهیمه (1386)، «بررسی جنبههای نمایشی در شماری از داستانهای تذکرةالاولیاء عطار نیشابوری»، مدرس هنر، دورة دوم، ش 2، 25-40.
سیگر، لیندا (1383)، فیلمنامه اقتباسی، ترجمة عباس اکبری، تهران، نقش و نگار.
شهریاری، خسرو (1365)، کتاب نمایش، تهران، امیرکبیر.
عطار، فریدالدین (1387)، الهینامه، به تصحیح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، سخن.
قادری، نصرالله (1391)، آناتومی ساختار درام، چ چهارم، تهران، نیستان.
مرادی، شهناز (1368)، اقتباس ادبی در سینمای ایران، تهران، آگاه.
مککی، رابرت. (1387)، داستان، ساختار، سبک و اصول فیلمنامهنویسی، ترجمة محمد گذرآبادی، تهران، هرمس.
مکی، ابراهیم (1390)، شناخت عوامل نمایش، چ هفتم، تهران، سروش.
میرصادقی، جمال (1390)، عناصر داستان، چ ششم، تهران، سخن.
میرصادقی، جمال و میمنت میرصادقی (1388)، واژهنامة هنر داستاننویسی، تهران، مهناز.
ویینی، میشل (1377)، تئاتر و مسائل اساسی آن، ترجمة سهیلا فتاح، چ اول، تهران، سمت.
Freytag, G. (1894), Freytag's Technique of the Drama: An Exposition of Dramatic Composition and Art, Scott, Foresman and Company, Chicago, New York.
Letwin, D . & J. Stockdale and R. Stockdale (2008), The Architecture of Drama, Lanham, Maryland.
Woodbridge, M. E. (1898), The Drama: Its Law and Its Tecnique, Boston Chicago, Allyn and Bacon.