اسعدی فیروزآبادی, مریمالسّادات. (1392). بررسی دیدگاههای عرفانی رشیدالدّین میبدی در آیات مربوط به «زن» در کشفالاسرار. ادب فارسی, 3(1), 197-216. doi: 10.22059/jpl.2013.35920
مریمالسّادات اسعدی فیروزآبادی. "بررسی دیدگاههای عرفانی رشیدالدّین میبدی در آیات مربوط به «زن» در کشفالاسرار". ادب فارسی, 3, 1, 1392, 197-216. doi: 10.22059/jpl.2013.35920
اسعدی فیروزآبادی, مریمالسّادات. (1392). 'بررسی دیدگاههای عرفانی رشیدالدّین میبدی در آیات مربوط به «زن» در کشفالاسرار', ادب فارسی, 3(1), pp. 197-216. doi: 10.22059/jpl.2013.35920
اسعدی فیروزآبادی, مریمالسّادات. بررسی دیدگاههای عرفانی رشیدالدّین میبدی در آیات مربوط به «زن» در کشفالاسرار. ادب فارسی, 1392; 3(1): 197-216. doi: 10.22059/jpl.2013.35920
بررسی دیدگاههای عرفانی رشیدالدّین میبدی در آیات مربوط به «زن» در کشفالاسرار
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه پیام نور یزد
چکیده
بخش زیادی از آیات قرآن کریم به ذکر مسائل زنان ـ از جمله حقوق و وظایف و احکام شرعی و فقهی آنان ـ اختصاص دارد. علاوه بر آن، در برخی سورهها از زنانی نام برده یا به زنانی اشاره شده است که در ماجراهای تاریخی و پدید آوردن قصّههای قرآنی، نقشآفرین بودهاند. در تحقیق حاضر، آن دسته از آیات قرآنی مرتبط با زن ـ که در نوبت سوم کشفالاسرار مطرح شده ـ از جهت نوع تأویل و دیدگاههای صوفیانه، با استفاده از منابع کتابخانهای، به شیوة توصیفی ـ تحلیلی بررسی و نقد شده است. مجموع بررسیها نشان میدهد بیشتر تأویلهای میبدی در اینگونه آیات، از نوع تطبیقی است و او تلاش میکند از رهگذر آیات، بدون توجّه به جنسیّت زن، مبانی و اصول عرفان و تصوّف را واکاوی کند و اندیشههای صوفیانة خود را بگوید. در این میان، نحوة نگرش میبدی به منزلت و جنس زن مشخّص است؛ چراکه صرف نظر از برخی موارد، نگرش وی اکثراً با نگاهی مهرآمیز و گاهی با ترحّم همراه است.
ــــــــــــــــــــــــ (1386)، جستجو در تصوّف ایران، چاپ هشتم، تهران، امیرکبیر.
سجّادی، سیّد جعفر (1373)، فرهنگ معارف اسلامی، چاپ سوم، جلد اوّل، تهران، کومش.
سیوطی، عبدالرّحمن بن ابیبکر (1380)، الإتقان فی علوم القرآن، ترجمة حائری قزوینی، تصحیح محمّد ابوالفضل ابراهیم، چاپ سوم، تهران، امیرکبیر.
شیمل، آن ماری (1381)، زن در عرفان و تصوّف اسلامی، ترجمة مهدوی دامغانی، چاپ دوم، تهران، تیر.
غزّالی، محمّد (1372)، کیمیای سعادت، تصحیح احمد آرام، چاپ سوم، تهران، محمّد.
قاسمپور، محسن (1381)، پژوهشی در جریانشناسی تفسیر عرفانی، چاپ اوّل، تهران، مؤسّسة فرهنگی ـ هنری ثمین.
قائمی، علی (1362)، تشکیل خانواده در اسلام، قم، دانش اسلامی.
قشیری، عبدالکریم بن هوازن (1387)، رسالة قشیریّه، ترجمة ابوعلی عثمانی، تصحیح فروزانفر، چاپ اوّل، تهران، زوّار.
کاشانی، عزّالدین محمود (1387)، مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، تصحیح عفّت کرباسی و برزگر خالقی، چاپ سوم، تهران، زوّار.
معین، محمّد (1371)، فرهنگ فارسی، چاپ هشتم، تهران، امیرکبیر.
مکارم شیرازی، ناصر (1384)، تفسیر نمونه، چاپ بیستوهشتم، تهران، دارالکتب الإسلامیّه.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدّین (1376)، کشفالاسرار و عدّةالابرار، به سعی و اهتمام علیاصغر حکمت، چاپ ششم، تهران، امیرکبیر.
نفیسی، سعید (1385)، سرچشمة تصوّف در ایران، به اهتمام عبدالکریم جربزهدار، چاپ دوم، تهران، اساطیر.
هجویری، علی بن عثمان (1387)، کشف المحجوب، تصحیح محمود عابدی، چاپ چهارم، تهران، سروش.
انزابینژاد، رضا (1374)، «دربارة کشفالاسرار و مؤلّف آن»، مجموعه مقالات دربارة تفسیر کشفالاسرار و عدّة الابرار (زبان اهل اشارت)، به کوشش جلالی پندری، یزد، یزد.
حجازی، بهجتالسّادات (1383)، «نیمة لطیف آفرینش در اندیشة مولانا»، مجلّة دانشکدة ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی، شمارة 3، مشهد، دانشگاه فردوسی.
فکرت، محمّد آصف (1379)، «گزارش واژهای چند از کشفالاسرار با توجّه به فارسی هروی»، یادنامه ابوالفضل رشیدالدّین میبدی، به کوشش مهدی ملکثابت، یزد، نیکو روش.
محمّدبیگی، شاهرخ (1379)، «ترجمه و تفسیر و تأویل آیت تسمیت»، یادنامة ابوالفضل رشیدالدّین میبدی، به کوشش مهدی ملکثابت، یزد، نیکو روش.