نویسندگان

1 استاد پژوهشگاه ادبیات و علوم انسانی

2 فارغ التحصیل کارشناسی ارشد

چکیده

ملکوت تنها داستان بلند صادقی از جمله آثار ماندگاری که تحت تأثیر بوف کور هدایت در دوره‌ای خاص و با سبکی متمایز به نگارش درآمده است. گذشته از محتوای منحصر به فرد داستان، فرم و ساختار آن نیز قابل تأمّل و چشمگیر است. در این مقاله در پی آن است بعضی از خصوصیات زبانی، ساختاری و فنی آن بیان شده، لذا باتوجّه به رویکرد نوین ساختارگرایانه که سالیان سال در زمینة نقد ادبی از جمله رهیافتهای قدرتمند و مطرح بوده، به رشته تحریر درآمده است. مقالة موجود بعد از درآمدی کوتاه در رابطه با ساختارگرایی و پیشینة ملکوت حاوی کلیات و تعاریفی از آرا ساختارگرایانی چون ژنت، تودوروف، بارت و... می‌باشد. بعد از طرح آراء، به زاویه دید دانای کل و ادا شاخص ملکوت، همچنین تحلیل داستان در دو سطح ساختار روایت و نحو روایت پرداخته شده است.
با وجود ساختار نامنسجمی که به‌ظاهر در روایت داستان وجود دارد، ملکوت بیانگر فرم و ساختاری مستحکم و حساب شده است که با وضعیّت ناپایداری شروع می‌شود و با ادامه داستان به اوج خود می‌رسد. در قسمت نحو روایت به شخصیّتهای کنش‌گر، کنش‌پذیر، فعل یا کنش ویژه آنها توجّه می‌گردد که با توجّه به روساخت داستان، دکتر حاتم به‌عنوان فاعل اصلی شخصیّتهای دیگر را تحت تأثیر کنش خود قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An analysis on “Malakoot” Story based on Structuralist Approach

نویسندگان [English]

  • taghi Pournamdarian 1
  • Roghayeh Hashemi 2

چکیده [English]

“Malakoot” Story (literally celestial kingdom), the only novel written by Bahram Sadeghi, is one of the memorial work that has been witten under the influence of “Boof-E-Koor” Story (literally Blind Owl) written by Sadegh Hedayat by a distinctive style and during a specific period of time. Aside from unique content of this story, form and structure of this work are also remarkable and marvelous. The present paper is intended to interprete some of lingual, structural and technical characteristics of this work; thus, with respect to the modern structuralist approach which has been purposed in the field of literary cticism during several years including strong strategies, the current essay was written. After a brief prologue concerning to structuralism and history of Malakoot (Celestial Kingdom) and definitions of structuralists’ views like Janet, Tzvetan Todorov, and Baret etc and purosing of their ideas, this paper dealt with omniscient point of view and presentation of Malakoot parameter as well as analysis on this story at two levels: Narative structure and narrative syntax.
Despite of the seemingly existing inconsistent structure in narration of the story, Malakkot is considered as an interpretation of a solid and deliberate form and structure that begins with an unstable state and this lead to uttermost state following of the story trend. In part of narration syntax, functional, active, and their special function or action are taken into consideration so that with respect to story’s surface structure, Dr. Hatam as the main subject (agent) may affect other characters.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Malakoot
  • Naration
  • Sadeghi
  • Structural Criticism