نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه دامغان

10.22059/jpl.2025.390665.2295

چکیده

این مقاله با بهره‌گیری از نظریۀ تقابل‌های دوگانه کلود لوی-استروس به تحلیل ساختاری شعر «چاووشی» اثر مهدی اخوان ثالث می‌پردازد. هدف پژوهش، شناسایی و تحلیل تقابل‌های بنیادین موجود در ساختار معنایی شعر و بررسی چگونگی سازمان‌دهی این تقابل‌ها در بستر روایت و زبان است. پرسش محوری این پژوهش آن است که تقابل‌های دوگانه در شعر «چاووشی» چگونه عمل می‌کنند و چه نقشی در ساختار معنایی، اسطوره‌ای و نشانه‌شناختی شعر دارند؟ در این پژوهش، روش تحلیل محتوای کیفی به‌کار گرفته شده است و تقابل‌هایی چون «سفر و توقف»، «امید و ناامیدی»، «آزادی و اسارت» و دیگر دوگانگی‌های معنایی، به‌عنوان عناصر سازندۀ ساختار درونی شعر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهند که اخوان ثالث از طریق بهره‌گیری از الگوهای اسطوره‌ای، نمادهای فرهنگی و ساختارهای متقابل، نظامی معنایی می‌آفریند که ضمن بازآفرینی روایت‌های کهن، شعر را به سطحی فراتر از تجربه شخصی ارتقا می‌دهد. شعر «چاووشی» در این تحلیل، نه بازتاب احساسات فردی، بلکه منظومه‌ای از نشانه‌ها و ساختارهای فرهنگی است که معانی خود را از طریق روابط تقابلی و رمزگان‌های اسطوره‌ای شکل می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis of Dual Structures and Mythical Signs in the Poem "Chavoshi" by Mehdi Akhavan Sales Based on Claude Lévi-Strauss's Theories

نویسنده [English]

  • Reza Ghanbari Abdolmaleki

چکیده [English]

This article applies Claude Lévi-Strauss’s theory of binary oppositions to conduct a structural analysis of Mehdi Akhavan-Sales’s poem Chavoshi. The aim of the study is to identify and examine the fundamental oppositions embedded in the poem’s semantic structure and to explore how these oppositions are organized within the narrative and linguistic framework. The central research question addresses how binary oppositions function in Chavoshi and what role they play in shaping the poem’s semantic, mythological, and semiotic structure. This study employs a qualitative content analysis method, focusing on oppositions such as “journey vs. stillness,” “hope vs. despair,” and “freedom vs. captivity” as structural elements within the poem. The findings indicate that Akhavan-Sales, through the use of mythological patterns, cultural symbols, and binary structures, constructs a semantic system that not only reimagines ancient narratives but also elevates the poem beyond a purely personal experience. In this analysis, Chavoshi is understood not merely as a reflection of individual emotion, but as a constellation of signs and cultural structures that derive their meaning through oppositional relationships and mythic codes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Akhavan-Sales
  • Chavoshi poem
  • Lévi-Strauss
  • binary oppositions
  • structuralism
ابراهیمی، سیدمحمد (1391)، ساختار داستان (درخت آسوریک) بر مبنای دیدگاه لوی استروس، فصلنامه مطالعات ادبیات تطبیقی، دوره 6، شماره 22، صص 147- 160 
اخوان ثالث، مهدی (1370)، زمستان، تهران: انتشارات مروارید
استروس، کلوی لوی (1386)، توتمیسم، ترجمه مسعود راد، تهران: انتشارات توس
اسداللهی، خدابخش؛ یحیایی، محمد (1396)، بررسی مولفه‌ سفر در اشعار اخوان ثالث، فصلنامه مطالعات زبان و ادبیات غنایی، دوره 7، شماره 22، صص 21- 32
ایرانمنش، زهرا (1401)، بررسی تقابل‏ ها در پنج داستان منتخب از بخش تاریخی شاهنامه (بهرام گور، خسرو انوشیروان، یزدگرد سوم، اردشیر بابکان، بهمن) بر مبنای رویکرد تقابل لویی استروس، فصلنامه تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی، دوره 14، شماره 54، صص 293- 318
برسلر، چارلز (1386)، درآمدی بر نظریه ها و روش های نقد ادبی، ترجمه مصطفا عابدینی فرد، تهران: انتشارات نیلوفر
پیکانی، پروین؛ ذبیحی، رحمان؛ شوهانی، علیرضا؛ جهانی، محمدتقی (1399)، تحلیل ساختار داستان های سهراب، سیاوش و فرود بر اساس نظریه استروس، فصلنامه پژوهشنامه ادب حماسی، دوره 16، شماره 30، صص 61- 84
حسینی، روح الله؛ محمدزاده، اسدالله (1385)، بررسی ساختار تقابل رستم و اسفندیار در شاهنامه بر اساس نظریه تقابل لوی استروس، فصلنامه پژوهش زبان های خارجی، دوره 11، شماره 31، صص 43- 64
چندلر، دنیل (1386)، مبانی نشانه شناسی، ترجمه مهدی پارسا، تهران: انتشارات سوره مهر
چهارمحالی، محمد؛ شعبانزاده، مریم؛ حسن آبادی، محمود (1396)، ساختار تقابلی داستان سیاوش در شاهنامه بر اساس نظریه لوی استروس، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی، دوره 13، شماره 49، صص 75- 107
چهارمحالی، محمد؛ شعبانزاده، مریم؛ حسن آبادی، محمود (1396)، تحلیل تقابل دوگانه در داستان جمشید برپایه نظریه لوی استروس، فصلنامه متن شناسی ادب فارسی، دوره 11، شماره 41، صص 15- 35
خاکپور، محمد (1392)، زبان نمادین شعر اخوان، محملی برای ارتقای قوّت بیان و تأثیر در ذهن مخاطب، فصلنامه مطالعات زبانی و بلاغی، دوره 4، شماره 8، صص 41- 68
ذبیحی، رحمان؛ پیکانی، پروین (1396)، تحلیل ساختار اسطوره «گیومرد» بر اساس نظریه لوی استروس، فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره 15، شماره 47، صص 27- 50
سلدن، رامان؛ ویدسون، پیتر (1388)، راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه عباس مخبر، تهران: انتشارات طرح نو
طایفی، شیرزاد؛ محبی، ابوالفضل (1397)، واکاوی اسطوره کیومرث در شاهنامه از دیدگاه ساختارگرایی اساطیری لوی استروس، فصلنامه متن شناسی ادب فارسی، دوره 10، شماره 40، صص 71- 84
عبادی جمیل، سعید؛ رضایی دشت ارژنه، محمود؛ قلعه خانی، گلنار (1395)، بررسی اسطوره ضحاک بر اساس ساختار تقابل های دوگانه کلود لوی استروس، جستارهای نوین ادبی، شماره 195، زمستان، صص 67- 92
علوی، مریم؛ مشهور، پروین دخت؛ فاضلی، محمد (1401)، بررسی تقابل در بخش تاریخی شاهنامه از نظر رویکرد ساختارگرایانه استروس (مطالعه موردی داستان بهرام گور، خسرو انوشیروان، و بهمن)، فصلنامه سبک شناسی نظم و نثر فارسی، دوره 15، شماره 80، صص 213- 229 
گلدمن، لوسین (1369)، نقد تکوینی، ترجمۀ محمدتقی غیاثی، تهران: انتشارات نگاه
 
Akhavan Sales, M. (1991). Winter. Tehran: Morvarid Publishing. [In Persian].
Alavi, M., Mashhoor, P., & Fazeli, M. (2022). An analysis of opposition in the historical section of the Shahnameh from Lévi-Strauss's structuralist approach (Case studies: Bahram Gur, Khosrow Anushirvan, Bahman). Persian Verse and Prose Stylistics Quarterly, 15(80), 213–229. [In Persian].
Asadollahi, K., & Yahyaei, M. (2017). An analysis of the journey motif in Akhavan Sales' poetry. Lyric Language and Literature Studies Quarterly, 7(22), 21–32. [In Persian].
Bressler, C. (2007). Literary criticism: An introduction to theory and practice (M. Abedini Fard, Trans.). Tehran: Niloufar Publishing. [In Persian].
Chaharmahali, M., Shabanzadeh, M., & Hassanabadi, M. (2017). Analysis of dual opposition in the story of Jamshid based on Lévi-Strauss's theory. Persian Literature Text Analysis Quarterly, 11(41), 15–35. [In Persian].
Chaharmahali, M., Shabanzadeh, M., & Hassanabadi, M. (2017). The dual structure of Siavash’s story in the Shahnameh based on Lévi-Strauss’s theory. Journal of Mystical and Mythological Literature, 13(49), 75–107. [In Persian].
Chandler, D. (2007). Semiotics: The basics (M. Parsa, Trans.) (in Persian). Tehran: Soore Mehr Publishing.
Ebadi Jamil, S., Rezaei Dasht Arzhaneh, M., & Gholnarkhani, G. (2016). An analysis of the Zahhak myth based on Claude Lévi-Strauss's theory of binary oppositions. Modern Literary Studies, (195), 67–92. [In Persian].
Ebrahimi, S. M. (2012). The structure of the story (The tree of Assur) based on Lévi-Strauss's perspective. Comparative Literature Studies Quarterly, 6(22), 147–160. [In Persian].
Goldman, L. (1990). Genetic structuralism (M. T. Ghiasi, Trans.). Tehran: Negah Publishing. [In Persian].
Hosseini, R., & Mohammadzadeh, A. (2006). Analysis of the structural opposition between Rostam and Esfandiyar in the Shahnameh based on Lévi-Strauss's dual opposition theory. Foreign Language Research Quarterly, 11(31), 43–64. [In Persian].
Iranmanesh, Z. (2022). Analysis of dualities in five selected stories from the historical section of the Shahnameh (Bahram Gur, Khosrow Anushirvan, Yazdgerd III, Ardashir Babakan, Bahman) based on Lévi-Strauss's approach. Persian Language and Literature Text Interpretation and Analysis Quarterly, 14(54), 293–318. [In Persian].
Khakpour, M. (2013). The symbolic language of Akhavan Sales’s poetry: A means of enhancing expressive power and impact on the audience's mind. Language and Rhetoric Studies Quarterly, 4(8), 41–68. [In Persian].
Lévi-Strauss, C. (1963). Structural anthropology (C. Jacobson & B. G. Schoepf, Trans.). New York: Basic Books.
Lévi-Strauss, C. (2007). Totemism (M. Rad, Trans.) (in Persian). Tehran: Toos Publishing.
Peikani, P., Zabihi, R., Shohani, A., & Jahani, M. T. (2020). Structural analysis of the stories of Sohrab, Siavash, and Forood based on Lévi-Strauss’s theory. Epic Literature Research Journal, 16(30), 61–84. [In Persian].
Selden, R., & Widdowson, P. (2009). A reader's guide to contemporary literary theory (A. Mokhber, Trans.). Tehran: Tarh-e-No Publishing. [In Persian].
Tayefi, S., & Mohebbi, A. (2018). A structural analysis of the Gayomarth myth in the Shahnameh from Lévi-Strauss’s mythical structuralism perspective. Persian Literature Text Analysis Quarterly, 10(40), 71–84. [In Persian].
Zabihi, R. (2020). Structural analysis of dualities in the myth of Gayomarth in the Shahnameh based on Lévi-Strauss's theory. Journal of Iranian Cultural Studies, 9(32), 119–135. [In Persian].
Zabihi, R., & Peikani, P. (2017). Analysis of the Gayomard myth based on Lévi-Strauss’s structural theory. Persian Language and Literature Research Quarterly, 15(47), 27–50. [In Persian].