دوگانه‌انگاری از نظر دکارت و مولوی
دوگانه‌انگاری از نظر دکارت و مولوی

علی مرتضی زندی؛ ابراهیم رحیمی زنگنه؛ خلیل بیگ‌زاده

دوره 9، شماره 2 ، اسفند 1398، ، صفحه 199-218

چکیده
  این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی دوگانه‌انگاری (دوآلیست) را از دیدگاه دکارت و مولوی با تمرکز بردوگانۀ نفس و بدن، از منظر هستی‌شناسی و معرفت‌شناسی و تعامل آن دو بررسی و مقایسه می‌کند. دکارت در هستی به ...  بیشتر
معرفت‌شناسی هزل تعلیمی در آثار سنایی غزنوی
معرفت‌شناسی هزل تعلیمی در آثار سنایی غزنوی

نرگس اسکویی

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 143-160

چکیده
  هزل تعلیمی را می‌توان یکی از مهم‌ترین ارکان ادب تعلیمی فارسی (به­ویژه بعد از سنایی) به­شمارآورد. این طنز؛ اغلب روایی، ریشخندزن، تلخ، گاهی خارج از دایرۀ اخلاق، هنجارشکن، تأثیرگذار و در نهایت هدفمند ...  بیشتر