Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Urmia Branch

2 professor assistant , persian litreature faculty of tehran university

Abstract

As a rhetorical and aesthetic approach, description and descriptive expression are used in children poetry, and different types of their forms are used by children poets. Utilizing the creative potential of this form of expression, the children
poets strengthen the rhetorical and artistic dimension of their works, and easily access the main goals of children poetry: the development of the children's look into the environment, their mental and personality development, the strengthening of their imagination, the stylization of their emotions and deepening their thoughts. The importance, function and capabilities of poetic description and its rhetorical importance in children poetry, as well as the quality of its impact on a child, as an audience, are initially described in present study, and then, the forms and types of descriptions and descriptive expressions which are used frequently under the titles of "Subjective description", "objective description", "visual description"  and "narrative description" in the works of eight poets of child and adolescence have been reviewed and analyzed along with evidences of each. In addition to such analysis, the extent and the quality of the effects of each of these types has been assessed on juvenile audiences. Precise and immediate observation has been considered as the origin of the "objective description" and its ultimate aim is to represent the material and objective aspects of the phenomena. The "subjective description" has been evaluated as the result of the poet's use of objective affairs to express
his/her mind, emotions and thoughts; and the "visual description" is defined as description based on imagination with a clear aesthetic reliability, an finally, the " narrative description" is a kind of description formed by the poetic and allegorical narration of the poet on the basis of his humanization.

Keywords

ابراهیمی (شاهد)، جعفر و همکاران (1371)، برگزیدۀ شعر برای کودکان، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
                          (1372)، آب، مثل سلام!، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
                          (1374 الف)، بوی گنجشک، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.  
                          (1374ب)، بوی کال یاس، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
                          (1374ج)، مثل یاس، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
ایرانی، ناصر (1364)، داستان؛ تعاریف، ابزارها و عناصر، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
بارتو، آگینا (1356)، شعر برای کودکان، ترجمۀ اردشیر نیکپور، تهران، شورای کتاب کودک.
بی­نیاز، فتح­الله (1392)، درآمدی بر داستان­نویسی و روایت­شناسی، چاپ سوم، تهران، افراز. 
پوروهاب، محمود و همکاران (1374)، حرف­های ناتمام، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
حصارکی، محمّدرضا و سیّده شبنم لاجوردی­زاده (1396)، «ابزارهای بلاغی و دستوری توصیف در غزل فارسی»، مطالعات و زبان و ادبیّات غنایی، ش 24، 25-36.
رازانی، بهمن (1356)، پژوهشی اجمالی در زمینۀ ادبیّات کودکان، تهران، شرق.
رحماندوست، مصطفی (1370)، چشمۀ نور، چاپ دوم، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
سلاجقه، پروین (1387)، از این باغ شرقی، نظریّه­های نقد شعر کودک، چاپ دوم، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
شاملو، اکبر، غلامرضا سالمیان و نسرین خانی (1395)، «نگاهی به وصف­های خاقانی بر پایة نظریة تقابل دوگانه»، زبان و ادب فارسی، دورة 69، ش 233، 123-139.
شریف­نسب، مریم (1381)، «زبان و تصویرآفرینی در شعر کودک و نوجوان»، ادبیّات کودک و نوجوان، ش 3، 78-90.
شعبان­نژاد، افسانه (1374الف)، بابا و باران، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
                          (1374ب)، شیشۀ آواز، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
شعبانی، اسدالله (1374ج) ، «شکل و ساختار در شعر کودک»، پژوهشنامۀ ادبیّات کودک و نوجوان، سال اوّل، ش دوم. 22- 27.
شفیعی کدکنی، محمّدرضا (1370)، صور خیال در شعر فارسی، چاپ چهارم، تهران، آگاه.
صادق­زاده، محمود و مریم زارع بیدکی (1393)، «بررسی اصلی­ترین ویژگی‌های زبانی و تصویرآفرینی در اشعار رحماندوست»، مطالعات ادبیّات کودک، سال پنجم، ش 2، 1-32.
عقدایی، تورج (1394)، «بلاغت وصف در داستان سیاوش»، زیبایی‌شناسی ادبی، دورة 6، ش 25، 9-44.
فتوحی، محمود (1386)، بلاغت تصویر، تهران، سخن. 
کاظم­خانلو، ناصر، حسین آریان و نسرین بیرانوند (1394)، «زیبایی‌شناسی آثار ناصر کشاورز»، زیبایی‌شناسی ادبی، سال هفتم، ش 25، 189-217.
کشاورز، ناصر و همکاران (1368)، چکه­چکه اشک، تهران، کتاب­های قاصدک.
                          (1371الف)، باغ رنگارنگ، آواز قشنگ، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
ـــــــــــــ (1373)، چکّه­ای آواز تکه­ای مهتاب، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
کنان، شلومیت ریمون (1387)، روایت داستانی؛ بوطیقای معاصر، ترجمۀ ابولفضل حرّی، تهران، نیلوفر. 
کیانوش، محمود (1370)، باغ ستاره­ها، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
                          (1374)، شعر کودک در ایران، چاپ دوم، تهران، آگاه.
مدنی، داوود و محمّد خسروشکیب (1388)، «نشانه­شناسی زبان در شعر کودک»، زبان و ادبیّات فارسی، ش 23، 101-114.
مزینانی، محمّدکاظم (1368)، آب یعنی ماهی، تهران، نهاد هنر و ادبیّات.
                          (1374)، تنها انار خندید، تهران، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. 
نیک­خواه، مظاهر و نفیسه نیک­خواه (1391)، «بازتاب تشبیه در شعر کودک»، نقد ادبی و سبک­شناسی، ش 7، 141-157
نیمایوشیج (1357)، حرف­های همسایه، چاپ چهارم، تهران، دنیا.
یمینی­شریف، عباس (1372)، «شعر کودکان و نوجوانان»، هفده مقاله دربارۀ ادبیّات کودکان، تنظیم معصومه سهراب (مافی)، تهران، شورای کتاب کودک، 152-169.
یونسی، ابراهیم (1392)، هنر داستان­نویسی، چاپ یازدهم، تهران، نگاه.