Document Type : Research Paper

Authors

Shahid Beheshti University

Abstract

The third turn (nawbah) of Kašf al-asrār (Unveiling of mysteries) is a collection of Sufis' fragments concerns the interpretation of Qur'ān by Abu’l-Fażl Rašid-al-Din Meybodi. Most of them are referred to "the Elder of the Path" (pir-e tariqat) or to some general unknown titles. It was previously assumed that "the Elder of the Path" was a certain person who had probably been Maybodi's spiritual master. Some of the rhymed (musajja') phrases, attributed to the Elder of the Path, reinforced the suspicion that the title refers to khwaja 'Abdullah Ansari, to the point that some researchers have been trying to derive Khwaja's interpretation out of Meybodi's and to estimate its potential volume. Later, it was however hypothesized that these "Elders" would not refer to a specific person and they can be different ones. It has been tried, in present study, to detect the identity of some of these unknown speakers and to seek the history of their sayings in the sources existed before Meybodi. The analysis of the unknown speakers' statistics in the 3rd turn of Kašf al-asrār raises another hypothesis that many of these "Elders" might have no specific sources or references, and, it is possible that Meybodi himself had added tes title to many of fragments that had certain literal pattern.
 

Keywords

ابونعیم، احمد (بی­تا)، حلیةالاولیاء و طبقات­الأصفیاء، مجلد 10، قاهره، دار ام­القراء للطباعة و النشر.
استادی، رضا (1375)، «ابوالفضل میبدی و تفسیر کشف­الاسرار»، کیهان اندیشه، ش 65، فروردین و اردیبهشت، 167-174.
انصاری، خواجه­عبدالله (1417)، منازل­السائرین، تصحیح و تحقیق علی شیروانی، تهران، دارالعلم.
                        (1362)،  طبقات­الصوفیه، تصحیح محمدسرور مولایی، تهران، توس.
الجنید‏، ابوالقاسم (1425)، رسائل الجنید، تصحیح و تحقیق جمال­ رجب سیدبی، دمشق، دار اقرأ للطباعة و النشر و التوزیع‏.
                        (1426)، السر فی انفاس الصوفیه، تحقیق و تصحیح عبدالباری محمد داوود، قاهره، دارالجوامع الکلم.
حقی بروسوی، اسماعیل (بی­تا)، تفسیر روح­البیان، جلد 7، بیروت، دارالفکر.
الخرگوشی، ابوسعدعبدالملک (1427)، تهذیب­الاسرار فی اصول­التصوف، تصحیح و تحقیق امام­سید محمدعلی، بیروت، دارالکتب العلمیه.
خیاطیان، قدرت­الله و یاسمن سلمانی (1390)، «بررسی مفهوم تأویل­گرایی در تفاسیر عرفانی میبدی و   ابن عربی»، ادیان و عرفان؛ الهیّات تطبیقی، ش 6، پاییز و زمستان، 35-50.
السراج­الطوسی، ابونصر (1914)، اللمع فی­التصوف، تصحیح رینولد آلین نیکلسون‏، لیدن، مطبعه بریل.
سلمی، ابوعبدالرحمن (1388)،مجموعه آثار؛ بخش­هایی از حقائق­التفسیر و رسائل دیگر، گردآوری نصرالله پورجوادی، جلد 2 و 3، تهران، مؤسسة پژوهشی حکمت و فلسفة ایران.
                        (1414)، تسعة کتب فى اصول التصوف و الزهد، تصحیح و تحقیق سلیمان ابراهیم آتش‏، الناشر للطباعة و النشر و التوزیع و الاعلان.
سمعانی، شهاب­الدین­احمد (1391)، روح­الارواح فی شرح اسماءالملک الفتاح، به اهتمام و تصحیح نجیب مایل هروی، تهران، علمی و فرهنگی.
شفیعی­کدکنی، محمدرضا (1394)،  در هر گز و همیشة انسان، تهران، سخن.
                        (1392)، «ثعلبی/ میبدی»، اوراق عتیق، دفتر سوم، صص 33-51.
                        (1388)، «پیر هری غیر از خواجه عبدالله انصاری است!»، نامة بهارستان، سال دهم،  دفتر 15: صص 185-192.
قشیری، عبدالکریم­ (1981)، لطایف­الاشارات فی حقایق العبارات، تفسیر صوفی کامل للقرآن الکریم، به اهتمام ابراهیم بسیونی، جلد 1 و 2، قاهره، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
                        (1383)، رسالة قشیریه، ترجمة ابوعلی­حسن­ بن احمد عثمانی، با تصحیحات و استدراکات   بدیع­الزمان فروزانفر، تهران، علمی و فرهنگی.
مستملی بخاری، اسماعیل (1363)، شرح التعرف لمذهب التصوف، تصحیح و تحشیة محمد روشن، ج 3، تهران، اساطیر.
میبدی، رشیدالدین­فضل­الله (1361)، کشف­الاسرار و عدﺓ­الابرار، تصحیح علی­اصغر حکمت، تهران، امیرکبیر.