Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The social situation and the cultural requirements of the early 1970s became the groundwork of minimalism which gradually appeared in different fields of art and literature. The short story is one of the most prominent instances of such approach in narrative literature. Although, many believe that the root of this gender is in Western literature, but many of the authors in East, especially the Persian ones, have benefited it in their own works. There are lots of minimalistic examples in Persian classical literature such as Attar’s Tadhkirat-ul-Awliyā (Memoirs of Saints and Mystics). Tadhkirat-ul-Awliyā contains many anecdotes and short stories which had been written by the author to transfer his rational concepts to the ordinary people through a very simple and concise language, in a way that the presence of minimalistic elements can be considered as the most prominent feature of this didactic literal work. We want, in present paper, from one side, to make the features of minimalistic texts clear using some stories of Tadhkirat-ul-Awliyā through the structural features of Short Story, and on the other side, to know why Attar used such modern approach in his work.
 
 

Keywords

بارت، جان (1381)، «سخنی کوتاه دربارۀ مینی‌‌مالیسم»، ترجمۀ کامران پارسی‌نژاد، مجلّۀ ادبیّات داستانی، شمارۀ 61، مهر، 60-61.
بهار، محمّدتقی (1349)، سبک‌‌شناسی، جلد دوم، تهران، امیرکبیر و پرستو.
پارسا، سیّد احمد (1385)، «مینی‌‌مالیسم و ادب پارسی (بررسی تطبیقی حکایت‌‌های گلستان با داستان‌های مینی‌‌مالیستی)، نشریّۀ دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورۀ جدید، شمارۀ 20 (پیاپی 17)، زمستان، 27-48.
پارسی‌‌نژاد، کامران (1382)، «مینی‌‌مالیسم و داستان کوتاهِ کوتاه یا داستان کارت‌پستال»، نشریّۀ ادبیّات داستانی، سال یازدهم، شمارۀ 74، پاییز، 58-61.
پاینده، حسین (1385)، نقد ادبی و دموکراسی (جستار‌‌هایی در نظریّه و نقد ادبی جدید)، تهران، نیلوفر.
خزاعی‌‌فر، علی (1384)، «رئالیسم جادویی در تذکرةالأولیا»، نامۀ فرهنگستان، شمارۀ 25، بهار، 6-21.
رضی، احمد و سهیلا روستا (1388)، «کمینه‌‌گرایی در داستان‌نویسی معاصر»، مجلّۀ متن‌شناسی ادب فارسی، سال اوّل، شمارۀ 3، پاییز، 77-90.
زرقانی، سیّد مهدی (1388)، «طرحی برای طبقه‌‌بندی انواع ادبی در دورۀ کلاسیک»، فصلنامۀ پژوهش‌‌های ادبی، سال ششم، شمارۀ 24، 81-106.
صابر‌‌پور، زینب (1388)، «داستان کوتاه مینی‌‌مالیستی»، فصلنامۀ نقد ادبی، سال اوّل، دورۀ دوم، شمارۀ 5، بهار، 135-146.
عطّار نیشابوری، فرید‌‌الدّین محمّد (1390)، تذکرةالأولیا‌‌، به تصحیح محمّد استعلامی، تهران، زوّار.
فروزانفر، بدیع‌‌الزّمان (1340)، شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدّین محمّد عطّار نیشابوری، تهران، دانشگاه تهران.
محمّدی، برات (1388)، «مقالات شمس و مینی‌‌مالیسم»، پژوهشنامۀ فرهنگ و ادب، سال پنجم، شمارۀ 9، پاییز، 299-311.
مستور، مصطفی (1391)، مبانی داستان کوتاه، تهران، مرکز.
مشتاق‌‌مهر، رحمان و اصغر برزی (1390)، «محتوا و ساختار در تذکرةالأولیای عطّار»، نشریّۀ دانشکدۀ ادبیّات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال 54، شمارۀ 223، بهار و تابستان، 191-220.
همایی، جلال‌‌الدّین (1391)، فنون بلاغت و صناعات ادبی، تهران، هما.
Hallett, C.J. (1996), "Minimalism and the Short Story", Studies in Short Fiction, Vol 33, No 4, 487-502.
Roy, A. (1993), "l’Art du Dépouillement (l’écriture minimaliste)", Liberté, Vol 35, No 3, 10-28.