دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220The Characteristics of a Mystic Politician in the View of Early Sufisویژگیهای عارف سیاستمدار از نگاه صوفیان نخستین (بر اساس متون منثور تا قرن چهارم)1185030010.22059/jpl.2014.50300FAمنوچهراکبریدانشکده ادبیات دانشگاه تهرانمهدیحیدریدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهرانJournal Article20140116Muslim mystics have turned to political issues relying on both unity and plurality criteria. They have explained the characteristics of a mystic politician emphasizing the necessity of mysticism for politicians and even the necessity of politics for mystics. Taking a social viewpoint, the early Sufis, paid a particular attention to this important matter in their speech and behavior, and invited other Sufis to be bounteous and to get a fair and compassionate approach to their disciples. The Sufis who lived in the reign of oppressive Umayyad [1]and Abbasid caliphs tried to clarify the real face of Islamic ruler explaining the features of a mystic ruler and modeling the manner of holy prophets and the companions of Prophet Muhammad (<em>peace be upon Him</em>). They have also had some political attitudes in their works which can be discussed independently. Considering the primary sources and trying to establish a close association to the main origins, in present essay, we have determined the range of the research up to the 4<sup>th</sup> Hijri century with a glance on the works and speeches of some mystics such as Hasan Basri, Sofyan Suri, Fozeil Ayāz, Hārith Mohāsebi, Zonnun Mesri, Yahyā bin Maʻāz, Abu-Hātam Rāzi, Bāyazid Bastāmi, Sahl Tostari, Abu-Saeed Kharrāz, Termazi, Joneid, Shebli, Kolābāzi, Sarraj, Makki, Khargushi and Solami. <br /> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /> عارفان مسلمان با تکیه بر هر دو معیار وحدت و کثرت، به عرصة سیاست روی آوردهاند. آنان با تأکید بر ضرورت عرفان برای سیاستمداران و سیاست برای عارفان، به تبیین ویژگیهای «عارف سیاستمدار» پرداختهاند. صوفیانِ نخستین از همان آغاز در گفتارها و رفتارهای خود، به این مهمّ توجّه داشتهاند و با نگاه اجتماعی، صوفیان را به مردمداری و عدالت و عطوفت با مریدان دعوت کردهاند. با توجّه به اینکه صوفیان آن عصر در زمان برخی خلفای ستمگر اموی و عبّاسی میزیستند، با تشریح ویژگیهای حاکم عارف و الگوسازی از پیامبران الهی و مجاهدان صدر اسلام در امور زمامداری، سعی در روشن ساختن چهرة حقیقی حکومت اسلامی داشتهاند. در این مقاله، با توجّه به منابع دست اوّل و برای نزدیکسازی موضوع به سرچشمهها، محدودة تاریخی پژوهش را تا پایان قرن چهارم تعیین کردهایم و نگاه ما به اقوال و آثار صوفیانی نظیر حسن بصری، فضیل عیاض، حارث محاسبی، ذوالنّون مصری، یحیی بن معاذ، ابوحاتم رازی، بایزید بسطامی، سهل تستری، ابوسعید خرّاز، ترمذی، جنید، شبلی، کلاباذی، سراج، مکّی، خرگوشی، و سلمی متوجّه است.دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220Ending Styles in Mathnawi Storiesشیوههای پایانبندی در داستانهای مثنوی19375030110.22059/jpl.2014.50301FAعلیمحمّدیاستاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدانآرزوبهاروندکارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدانJournal Article20131206Story-ending is one of the elements which have led to a new approach to the literary criticism. Mowlānā’s art of storytelling is really a unique one. The narrative techniques have made the structure and the contents of Mathnavi intertwined. Story-ending is one of the aesthetic features that play an impressive role in the stories this masterpiece. Mowlānā’s story-ending technique has been analyzed, in present study, through all six volumes of his Mathnavi, with a further reflection on the more prominent. His unique endings can be explained according to the association of ideas, the plot of his stories, his attention to his addressed reader the dialogues- what has no similar in other works – and his polyphonic narration. Each story ends in such a way that persuades the reader to pursuit next story, to stimulate the action and motivation of the reader as the main purpose of the story. The method Mowlānā chooses to end his stories has a profound link to the literary intends of the text and its structural contents.پایانبندی داستان، یکی از عناصری است که جهتگیری نوینی به نقد ادبی داده است. هنر داستانپردازی مولانا در میان شاعران و نوابغ ایرانی تقریباً بینظیر است. شگردهای روایی در مثنوی، ساختار و محتوای این اثر سترگ را در هم تنیده است. یکی از شاخصههای زیباییشناختی که در داستانهای <em>مثنوی</em> چشمگیر است، همین شیوة پایانبندی است. در پژوهش حاضر، شیوههای پایانبندی در شش دفتر <em>مثنوی</em> بررسی شده و مواردی که برجستگی بیشتری دارد، مورد درنگ قرار گرفته است. این پایانبندیهای منحصربهفرد مولانا را میتوان با توجّه به تداعی معانی، طرح، توجّه به مخاطب و گفتوگو ـ که در متون دیگر بیسابقه است ـ و چندآوا بودن روایت، تبیین کرد. پایان هر داستان به گونهای است که مخاطب را به ادامة داستان بعدی ترغیب میکند و هدف اصلی هر داستان را ـ که ایجاد کنش و انگیزه در خواننده است ـ در مخاطب برمیانگیزد. شیوة پایانبندیهای مولانا در داستانهای مثنوی، به گونهای عمیق با نیّت ادبی در متن و محتوای ساختاری آن در پیوند است.دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220Fereydūn’s Bull-Headed Mace and its Originگرز گاوسر فریدون و منشأ آن39575031710.22059/jpl.2014.50317FAمحمودجعفری دهقیدانشیار فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه تهرانمجیدپوراحمددانشآموختة کارشناسی ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران دانشگاه تهرانJournal Article20131217This paper wants to investigate why Fereydūn’s mace was bull-headed. Since such weapon has a prominent role in our epics and it has been used by most of our heroes, it seems important to find its origin out. To achieve this goal, there is a brief explanation about mace and all kinds of it in the texts of different periods in Iranian and some other Indo-European cultures. Then some mythological samples about the role of this weapon in Fereydūn’s stories will be offered to survey its role through Iranian mythologies from Avestan texts to the texts of the Islamic period. In order to clarify the discussion, further evidences from Indian mythologies, especially the Vedic ones, has been provided. Then, on the basis of similarities between the two cultures, there will be a suggestion to know why Fereydūn’s mace was bull-headed. It has been resulted, by analysis and comparison of existing evidences, that the background of Iranian Fereydūn and Indian Trita is probably the god of thunder who was born as a bull (or an ox) or it is somehow a metaphor of it. So, it can be said that Fereydūn’s bull-head mace is an indication of his relationship with the bull. <br /> <br /> <span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">موضوع مقالة حاضر، بررسی<br />چرایی گاوسر بودن گرز فریدون است. ازآنجاکه این سلاح در روایات حماسی ما نقش پررنگی<br />دارد و پس از فریدون در دست بیشتر پهلوانان دیده میشود، پاسخ برای یافتن منشأ این<br />سلاح گاوسار مهمّ مینماید. برای رسیدن به این هدف، ابتدا توضیح مختصری دربارة گرز<br />و انواع آن بهعنوان ابزاری جنگی در متون دورههای مختلف فرهنگ ایرانی و نیز<br />نمونههایی از دیگر فرهنگهای هندواروپایی داده شده است. سپس شواهد اسطورهای<br />دربارة نقش این سلاح در داستان فریدون در اساطیر ایرانی، از <em>اوستا</em> گرفته تا<br />متون دورة اسلامی آمده است. در ادامه، شواهدی از اساطیر هندی، بهویژه اساطیر دورة<br />ودایی که به روشنتر شدن بحث پیش رو یاری میرسانند، آورده شده و بنا بر اشتراکاتی<br />که در این دو فرهنگ وجود دارد، سعی شده پاسخی به این پرسش داده شود که چرا گرز فریدون<br />گاوپیکر یا گاوسر بوده است. پس از بررسی و مقایسة شواهد گوناگون، این نتیجه به دست<br />آمد که احتمالاً پیشینة فریدون ایرانی و تریتة هندی، خدای طوفانی است که گاوزاد و<br />خود گاو نر است و یا به آن تشبیه میشود؛ در نتیجه شاید بتوان گفت گرز گاوسر فریدون<br />یادگاری است از ارتباط او با گاو نر.</span>دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220Storytelling in the Sonnets of Shamsداستانوارگی در غزلیّات شمس59765031910.22059/jpl.2014.50319FAداووداسپرهمدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطباییسمیّهاسدیدانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20131207Mowlavi’s sonnets have been repeatedly and from different points of views analyzed by several famed literary characters. Considering the structure and features of sonnet, as a poetic form, and its evolution course, it seems that Mowlavi is offering a new version of narrative sonnet – the issue had been paying attention by Attar and Sanaie before him. ‘What measures and techniques had Mowlavi used to enrich his sonnets as the base of storytelling?’ and, ‘what kind of literary genres and features are there in his sonnets?’ are the main questions to be answered in present essay. <br /> <br /> غزلیّات مولانا بارها و بارها از جهات مختلف مورد بررسی و تحلیل بزرگان و ادیبان مختلف قرار گرفته است. با توجّه به ساختار غزل و ویژگیهای آن به عنوان یک قالب شعری و سیر تحوّل و تکامل آن از ابتدا تا عصر مولانا، درمییابیم که مولوی در غزلیّاتش گویی نوع تازهای از غزلداستانی و روایی را ـ که پیش از او سنایی و عطّار بدان پرداخته بودند ـ به نمایش میگذارد. اینکه مولانا از چه تمهیدات و شگردهایی برای بارورسازی غزل به عنوان بستری داستانی سود جسته است و اینکه غزلداستانهای او چند گونه هستند و هر یک چه ویژگیهایی دارند، از جمله پرسشهایی است که محور اصلی این مقاله را تشکیل میدهد.دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220Prophets in the Iranian Long Folk Storiesپیامبران در قصّههای بلند عامیانه77945032010.22059/jpl.2014.50320FAحسنذوالفقاریدانشیار مرکز تحقیقات زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تربیت مدرّسبهادرباقریدانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20140204Of the most outstanding features of Iranian folk stories, which had not been precisely scrutinized, are their meaningful deep links with the archetypes in the stories of the prophets, and the reiteration or reproduction of the events of their lives. In such context, three types of roles can be considered for the prophets in these stories are: 1) their active and leading role in the process of the stories, 2) their supporting roles, and 3) recreation the stories similar to the adventures of prophets. The use of weapons and tools of prophets by hero characters, the helps prophets grant heroes through their dreams to guide them or their enemies are some examples of such a link. Due to the attraction and great reputation of above-mentioned archetypes, the narrators of folk tale have used them in their stories mixing them with miraculous and religious character to give more special identity to their own stories. This paper studies 17 folk prose stories to deliberate this important issue. <br /> <br /> <br /> <br /> <span style="font-size: medium;">یکی از ویژگیهای برجستة داستانهای منثور عامیانه که تا به حال کمتر بدان پرداخته شده، پیوند ژرف و معنادار آنها با کهنالگوهای داستانهای پیامبران، یعنی تکرار و یا بازتولید بسیاری از رویدادهای زندگی پیامبران در متن آنهاست.</span><span style="font-size: medium;"> در این حوزه،</span><span style="font-size: medium;"> سه نوع نقشآفرینی پیامبران در داستان دیده میشود: نقشآفرینی فعّال پیامبران در روند داستان، نقشهای فرعی آنان، بازسازی </span><span style="font-size: medium;">ماجراهایی شبیه داستانهای مربوط به پیامبران. همچنین استفادة قهرمانان داستان از سلاحها و ابزارهای پیامبران، یاریرسانی پیامبران به قهرمانان در عالم خواب و هدایت قهرمان یا دشمن و نظرکردة آنان بودن، نمونههایی از این پیوند است.</span><span style="font-size: medium;">راویان قصّههای عامیانه، با توجّه به</span><span style="font-size: medium;"> جذّابیّت و شهرت فراوان این کهنالگوها، از آنها بهره برده و از این راه، هم رنگ و بوی دینی و معجزهآسا به قهرمانان داستان خویش داده و کار و بار آنان را در ادامه و با تأیید رسولان الهی نمایش دادهاند و هم به قصّههای خود شأن و هویّت بیشتری بخشیدهاند. این مقاله با مطالعة شانزده داستان بلند منثور عامیانه، به بررسی این موضوع مهمّ پرداخته است.</span>دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220Social Romanticism in the Poetry of Parvin E'tesamiرمانتیسم اجتماعی در شعر پروین اعتصامی951145046710.22059/jpl.2014.50467FAقدسیهرضوانیاندانشگاه مازندرانمریممحمودیدانشجوی کارشناسی ارشد مازندرانJournal Article20140119<span style="font-family: 'Times New Roman','serif';"><span style="font-size: medium;">Parvin E'tesami is one of the famous outstanding Persian poets of the constitutional era and also the reign of Pahlavi I who composed her poems based on Persian classical literature with moral contents and new political and social themes in the field of didactic literature. Under the influence of European newfangled intellectuals, </span><em><span style="font-size: medium;">Romanticism</span></em><span style="font-size: medium;"> formed during 18</span><sup><span style="font-size: small;">th</span></sup><span style="font-size: medium;"> century and devided into different branches of thought entering other parts of the world, when social-political changes made </span><em><span style="font-size: medium;">Classicism</span></em><span style="font-size: medium;"> to be declined in western countries. During the constitutional era, following the political changes and the social developments occurred in Iran, Literature – especially the poetry, as the main cultural medium of the period was deeply influenced by the process. The effect is manifested in Parvin’s poetry as a criticism on injustices, taking the rights of the oppressed of her society, paying attention to the rights of women and to show her political protest. Accordingly, the present research has been accomplished to study the social poems in Parvin’s poetry to make the influence of romanticism </span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: Tahoma;"><span style="font-size: medium;">on her poem through an analytic approach.</span></span><span style="font-size: medium;">پروین اعتصامی از شاعران برجستة ایران در عصر مشروطه و رضاشاه است که با تکیه بر میراث ادبیّات کلاسیک فارسی، اشعاری با مضامین اخلاقی و درونمایههای نوظهور سیاسی و اجتماعی در حوزة ادبیّات رمانتیک پدید آورد.</span><span style="font-size: medium;">مکتب رمانتیسم، در پی تغییر ساختار سیاسی ـ اجتماعی کشورهای غربی در سدة هجدهم و افول کلاسیسیسم، تحت تأثیر اندیشههای روشنفکران عصر جدید اروپایی شکل گرفت و سپس در دیگر نقاط جهان و البتّه متناسب با فضاهای جدید، صورتبندیهای تازه گرفت.</span> <br /><span style="font-size: medium;">در ایران عصر مشروطه نیز، در پی تحوّلات و تغییر ساختار سیاسی و تا حدّی اجتماعی ایران، ادبیّات و بهویژه شعر به عنوان مهمّترین رسانة فرهنگی، از این رخداد متأثّر شد. این اثرگذاری در شعر پروین، بیشتر به صورت انتقاد از بیعدالتیهای موجود، احیای حقوق مظلومان و تهیدستان، مساواتطلبی، توجّه به وضع زنان، نقد سیاسی و... با زبانی نمادین ـ رمانتیک و تعلیمی دیده میشود. این پژوهش، به شیوة تحلیلی، به بررسی تأثیر مکتب رمانتیسم بر شعر پروین اعتصامی میپردازد.</span>دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220Simli Structure in Khosrow and Shirin, and Veis and Raminساختار تشبیه در خسرو و شیرین و ویس و رامین1151315047010.22059/jpl.2014.50470FAروح الههادیدانشیار دانشگاه تهرانزینبنصیریدانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهرانJournal Article20131220<span style="font-size: medium;">Simile is the most important principle of rhetorical figures that other principles such as metaphor, metonymy</span><span style="font-size: medium;">and</span><span style="font-size: medium;">allusion </span><span style="font-size: medium;">are</span><span style="font-size: medium;"> caused by it. In this study, different types of imagery have been evaluated, classified, and compared with each other in </span><em><span style="font-size: medium;">Veis and Ramin</span></em><span style="font-size: medium;">, and Khosrow</span><em><span style="font-size: medium;"> and Shirin</span></em><span style="font-size: medium;"> from the various common aspects such as analogies, metaphors, similes, emotionality or rationality, simplicity or complexity, their ostensible structure, the frequency of similes have been uses and etc. and, at the end, a scientific statistical analyses is presented through the comparison of </span><sup><sup>[1]</sup></sup><span style="font-size: medium;">several types of similes</span><span style="font-size: medium;">.</span><span style="font-size: medium;"> As the main issue of our study, we’ve compared the types of similes, in terms of the aforementioned modes, to determine the rate of innovation and imitation of Nizami from Fakhr al-Din As'ad Gorgani’s works. The story of </span><em><span style="font-size: medium;">Khosrow and Shirin</span></em><span style="font-size: medium;"> consists of 5300 verses that simile has been used in 1005 verses of it (19 percent). </span><em><span style="font-size: medium;">Veis and Ramin</span></em><span style="font-size: medium;"> also consists of 8300 verses that simile has been used in 1260 verses (15.5 percent).</span><span style="font-size: medium;">Of the most important aspects of this study are the new and innovative </span><span style="font-size: medium;">similes Nizami has used in his poems, what shows his ability to create new meanings and themes. Also there are common similes and imageries in the works of both poets; what indicates that</span><span style="font-size: medium;">Nezami has utilized the themes of Gorgani’s </span><em><span style="font-size: medium;">Veis and Ramin </span></em><span style="font-size: medium;">repeatedly.</span> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span><span style="font-size: medium;">تشبیهْ اساسیترین رکن دستگاه بلاغی است که تصاویر دیگر مانند استعاره و تشخیص و کنایه از آن ناشی میشوند. در این تحقیق، انواع تشبیهات </span><em><span style="font-size: medium;">ویس و رامین</span></em><span style="font-size: medium;"> و </span><em><span style="font-size: medium;">خسرو و شیرین</span></em><span style="font-size: medium;">، از وجوه مختلف ـ نظیر وجه شبه، ادات تشبیه، حسّی و عقلی بودن، مفرد و مرکّب بودن، ساختار ظاهری، بسامد بهکارگیری تشبیه، تصاویر مشترک در هر دو اثر ـ بررسی و دستهبندی و مقایسه شده و پس از تطبیق انواع تشبیهات، تحلیلی علمی و آماری از آن </span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">ارائه شده است. مسئلة اصلی پژوهش، مقایسة انواع تشبیهات این دو اثر از لحاظ وجوه مذکور برای مشخّص کردن میزان ابتکار و تقلید نظامی از فخرالدّین اسعد گرگانی است. داستان </span><em><span style="font-size: medium;">خسرو و شیرین</span></em><span style="font-size: medium;">، 5300 بیت است که در 1005 بیت (19 درصد) تشبیه دیده میشود و </span><em><span style="font-size: medium;">ویس و رامین</span></em><span style="font-size: medium;"> با 8300 بیت، 1260 تشبیه (5/15 درصد) دارد. از نکات مهمّ این تحقیق، وجه شبههای نو و ابداعی در بیشتر تشبیهات نظامی است که بیانگر ابتکار و خلّاقیّت وی در آوردن معانی و مضامین تازه است. همچنین تصاویر و تشبیهات مشترکی بین هر دو اثر وجود دارد که نشاندهندة بهرهگیری نظامی از مضامین </span><em><span style="font-size: medium;">ویس و رامین </span></em><span style="font-size: medium;">است.</span>دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220The comprehension of literary texts in 8-12 years old Childrenدرک مطلبِ کودکان 12-8 سال از متون ادبی کهن1331525047210.22059/jpl.2014.50472FAمصطفیموسویاستادیار دانشگاه تهرانموناسیفیدانش آموخته دانشگاه تهرانJournal Article20140209<span style="font-size: medium;">Many students are being faced to some problems in instructive skills such as Reading and Comprehension especially when they study literary texts, </span><sup><sup>[1]</sup></sup><span style="font-size: medium;">both in school and university. To solve this problem, such skills should </span><sup><sup>[2]</sup></sup><span style="font-size: medium;">be taught with a method that the learner(s) has an active relation to the text and its components. He (She) should be able to make a connection between the text and his (her) previous knowledge, learn some points out of it and eventually comprehend it. Active reading strategies such as repetition and practice, displaying the reading process, mass-reading, simultaneous use of reading’s four skills, discussing the characters and comprehension of literary texts for the children of 8 to 12 years old (primary) are the element will be analyzed in present essay through three phases of pre-reading, reading and post-reading. Besides the features of a literary text (its relation to the standard language, to the grammar and to the literary arrays) suitable for a special age-group are listed and it has been reasonably tried to answer these questions: “Is it really necessary to re-write the literary texts to this age-group or not? ; and if it is necessary, How should it be done?”</span> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span> <br /> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span><span style="font-size: medium;">مهارتِ خواندن بهویژه در مورد متون ادبی، معضلی است که تا سطح دانشگاه نیز گریبانگیر دانشآموزان و دانشجویان است. برای رفع این مشکل باید مهارت خواندن طوری آموزش داده شود که فرد فعّالانه با متن برخورد کند، با اجزای کلام ارتباط برقرار کند، آنها را با دانستههای پیشین خود مرتبط کند، نکاتی از متن بیاموزد، و سرانجام بتواند آن را به خوبی درک کند. راهکارهای آموزشِ خواندنِ فعّالانه مانند تکرار و تمرین، نمایشِ خواندن، خواندن دستهجمعی، استفادة همزمان از مهارتهای چهارگانه در خواندن، بحث دربارة شخصیّتهای متن همراه با درک مطلبِ متون ادبی برای کودکان هشت تا دوازده ساله (دبستان) در قالب سه مرحلة پیش از خواندن، خواندن، پس از خواندن در این مقاله بررسی شده است. علاوه بر این، ویژگیهای یک متن ادبی (نسبتی که با زبان معیار دارد، دستور زبان، ادبی بودن، آرایههای ادبی) برای گروه سنّی مورد نظر ذکر میشود و با ذکر دلایلی به این پرسش پاسخ داده میشود که آیا برای این ردة سنّی لازم است متون ادبی بازنویسی شوند یا نه، و اگر پاسخ مثبت است، این بازنویسی باید شامل چه ویژگیهایی باشد.</span>دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220The structural Consideration of Character in Nizami’s Haft-Peykarواکاوی عنصر شخصیّت در رویکردهای ساختارگرایی (مطالعۀ موردی: هفت پیکر نظامی)1531715047410.22059/jpl.2014.50474FAعلیافضلیاستادیار زبان و ادبیّات عربی دانشگاه تهرانقدرتقاسمیپوراستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20131207<span style="font-size: medium;">Haft-Peykar (or Bahram-nameh) is the fourth Nizami’s verse composition in terms of time and one of his masterpieces besides his Khosrow and Shirin. Haft-Peykar consists of two general parts: the first part is about Bahram and his life and the second one is about the stories of his seven wives. The structure of the book makes it possible to be criticized through a formalistic approach. The character, in this approach, isn’t considered as a real human being, but a collection of actions, images and lingual symbols. The characters, in the stories of Haft-Peykar, lose their central position, in a way that it would be possible to analyze them regardless the context and upon their own </span><sup><sup>[1]</sup></sup><span style="font-size: medium;">behavior. In this paper, </span><em><span style="font-size: medium;">Character</span></em><span style="font-size: medium;">, as a word, will be criticized through formalistic approach, and then as a narrative element.</span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">Direct and indirect representation of characters and their sources in Haft-Peykar will be done in the frame of action, name and title, language, environment and external appearance. </span><span style="font-size: medium;"> </span> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span><em><span style="font-size: medium;">هفت پیکر</span></em><span style="font-size: medium;"> یا </span><em><span style="font-size: medium;">بهرامنامه</span></em><span style="font-size: medium;">، چهارمین منظومة نظامی از نظر ترتیب زمانی، و یکی از دو شاهکار او در کنار </span><em><span style="font-size: medium;">خسرو و شیرین</span></em><span style="font-size: medium;"> از لحاظ کیفیّت است. این اثر، دو بخش کلّی دارد: بخش اوّل مربوط به بهرام است که روایتی تاریخگونه دارد، و بخش دومْ روایتهایی اپیزودیک از زبان هفت همسر بهرام است. ساختار این اثر، تحلیل ادبی آن را از دیدگاه مکتب روایتشناسی ساختارگرا ممکن میسازد. در تحلیل ساختاری روایت، شخصیّتْ دیگر به عنوان فردِ انسانیِ واقعی در متن وجود ندارد، بلکه مجموعهای از کنشها و تصاویر و نشانههای زبانی است. شخصیّتها در داستانهای </span><em><span style="font-size: medium;">هفت پیکر</span></em><span style="font-size: medium;">، موقعیّت ممتاز و جایگاه کانونیشان را در روایتها از دست میدهند و متنیّت مییابند، بهنحویکه آنها را میتوان مستوفا و جدا از زمینه و بافتارشان، مورد بحث قرار داد. در این مقاله، ابتدا کلمة «شخصیّت» را در رویکردهای ساختارگرا بررسی میکنیم، و آنگاه آن را به مثابة یک عنصر روایی تحلیل خواهیم کرد. آنگاه بازنمایی شخصیّت به شکل مستقیم و غیرمستقیم، منابع و نیز نمودگارهای آن در </span><em><span style="font-size: medium;">هفت پیکر</span></em><span style="font-size: medium;"> نظامی در قالب کنش، نام و عنوان، محیط، زبان و ظاهر بیرونی نشان داده میشود.</span>دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220An Introduction to Iranian Intellectual Movement, Emphasizing Contemporary Narrative Literatureدرآمدی بر جریان روشنفکری ایران با تأکید بر ادبیّات داستانی معاصر1731915047510.22059/jpl.2014.50475FAشیرزادطایفیاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبائیJournal Article20140106<span style="font-family: 'Times New Roman','serif';"><span style="font-size: medium;">The historical awareness of Iranian Intellectuals reached its peak by the constitutional revolution and began a new trend of life. The Literary genre was one of the fields on which such a matter was reflected. The Intellectual contemplations have significant meaningful alignment with the principles outlined in contemporary fiction, and they can make the mutual interactions and relationships clear to discover the potential of contemporary fiction if they are examined. Considering the overall orientation of intellectuals, in present essay, the Iranian intellectual movement has been divided into three periods on the basis of library studies and an inductive method. It can be understand out the results that the Iranian intellectual generations and the fiction works produced during their periods have passed trials and errors </span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif'; mso-bidi-font-family: Tahoma;"><span style="font-size: medium;">to retrieve the mustiness of their country;</span></span><span style="font-family: 'Times New Roman','serif';"><span style="font-size: medium;"> however, they failed to reach the Utopia the sought and a main part of the</span><span style="color: black;"><span style="font-size: medium;"> contemporary fiction works has been allocated to depict such failures. </span></span></span><span style="font-size: medium;">بیداری تاریخی روشنفکران ایرانی، با پیروزی انقلاب مشروطه به اوج خود رسید و در مسیر تازهای افتاد. از جمله عرصههایی که تحوّلات این جریان در آن انعکاس یافته، گونة ادبیّات داستانی است، که در این مقاله کوشیدهایم تأثیرات ارتباط متقابل این دو جریان فکری و فرهنگی را بررسی کنیم. تأمّلات روشنفکری، همسویی معناداری با مفاهیم مطرح در آثار داستانی معاصر دارند، که بررسی روابط و تأثیرگذاریهای متقابل آنها میتواند در کشف ظرفیّتهای ادبیّات داستانی معاصر ایران راهگشا باشد.</span><br /> در پژوهش حاضر، بر اساس مطالعات کتابخانهای و به شیوۀ استقرایی، سیر مکتب روشنفکری ایران را طبق جهتگیریهای عمدة روشنفکران، به سه دوره تقسیم کردهایم و به فراخور وضع<br /> سیاسی ـ اجتماعی زمانه، دادههایی متناسب با آنجهتگیریها در متون داستانی آن دوره به دست دادهایم. یافتهها نشان میدهد نسلهای روشنفکران ایرانی و آثار داستانی همدورة آنها، آزمون و خطاهایی را برای گذار کشور از عقبماندگی تاریخی از سر گذراندهاند، امّا همگی در رسیدن به آرمانشهر خود ناکام ماندهاند، که بخش عمدهای از ادبیّات داستانی معاصر نیز ترسیم وجوه مختلف همین ناکامیهاست. این ادبیّات، آیینة تمامنمای تجربة روشنفکری ایران است و به نظر میرسد شناخت دقیق این دو تجربة فکری و فرهنگی، راه مناسبی برای شناختن چهرة گذشته و امروز ایرانیان باشددانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220The Esoteric Interpretation of Sheikhs’ Words in Hojwiri’s Kashf al-Mahjoubبررسی تأویل اقوال مشایخ در کشف المحجوب هجویری1932095047610.22059/jpl.2014.50476FAرقیّه بایرامحقیقیاستادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه پیام نورJournal Article20140105<span style="font-size: medium;">Kashf al-Mahjoub is the first Persian independent mystical text, written by Abu al-Hasan Ali bin Osman Al-Jolabi Al-Hojwiri Al-Qaznavi which contains valuable information about different subjects of Sufism. Since one of the effective methods on which one can understand a Sufi’s viewpoints and can figure out his ideology and even his anagogic and mystical Psychology is to analyze his esoteric interpretation on Quranic verses, hadiths and other sheikhs’ words and the interpretation of Existence and natural phenomenon, I’ve </span><sup><sup>[1]</sup></sup><span style="font-size: medium;">tried, in this essay, to study Hojwiri’s mechanism to interpret the sheikh’s words, such as discursive and chimerical instances, the rate of the author’s commitment to the appearance of the text, and the style he attend the components of the sentences and the syntax relations on his perception.</span> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span><em><span style="font-size: medium;">کشف المحجوب</span></em><span style="font-size: medium;"> ابوالحسن علی بن عثمان جلّابی هجویری غزنوی، نخستین متن مستقلّ صوفیانه به زبان فارسی، حاوی اطّلاعات ارزشمندی در مسائل مختلف تصوّف است. ازآنجاکه یکی از محوریترین مسائل مطرح در پیبردن به نظرگاهها و ترسیم جهاننگری و حتّی روانشناسی روحی و عرفانی صوفیان، بررسی تأویلات و تفسیرات ایشان از آیات و احادیث و اقوال مشایخ و نیز نحوة تفسیر هستی و پدیدههای طبیعی است، در این مقاله تلاش شده تا سازکارها و چهارچوبهای تأویلی اِعمالشده در اقوال مشایخ ـ از جمله صبغههای استدلالی یا ذوقی و خیالی در تفاسیر، میزان پایبندی مؤلّف کتاب به ظاهر متن، نحوة توجّهاتش به اجزای جملات و ارتباطات نحوی مؤثّر و تعیینکننده در برداشتهای او از آنها ـ بررسی شود.</span>دانشگاه تهرانادب فارسی2251-92623220140220A Comparative Study of the Nnarrative in Hedayat’s Boofe Koor and Maroofi’s Paykare Farhadبررسی تطبیقی روایت در بوف کور هدایت و پیکر فرهاد معروفی2112295047810.22059/jpl.2014.50478FAعلیاصغراسکندریدانشجوی دکتری تخصّصی زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهرانصادقجوادیدانشآموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه کاشانJournal Article20131207<span style="font-size: medium;">Narrative has being existed in many different forms through communities in all places and all times. It began with human history, and there has been no nation with any narrative. Narrative is just like life. Since the man is under the influence of story’s narrative logic, the structure of </span><sup><sup>[1]</sup></sup><span style="font-size: medium;">narration has an extensive range just like the variety of lives of human societies</span><span style="font-size: medium;">.</span><span style="font-size: medium;"> What makes the narrative forms look different is the way the narrative elements such as plot, narrator, etc. are being used in the story. We examine, in this paper, the narrative techniques and specific methods used by Sadegh Hedayat and Abbas Maroufi in their modern novels, Boofe Koor and Paykare Farhad, respectively. Finally, we try to realize and find out the author’s linguistic syntax and Show the distinctions exist between two narratives, and also, to represent the ambiguity of each work exposing some examples from both stories</span><span style="font-size: medium;">.</span> <br /><br clear="all" /> <br /> <br /><span style="font-family: Times New Roman; font-size: small;"> </span><span style="font-size: medium;">روایت به اَشکال مختلف و بیشمار در همة اعصار و مکانها و جوامع حضور دارد. روایت با تاریخ بشر آغاز میشود و در هیچ کجا ملّت بیروایتی وجود نداشته است. روایت درست مانند زندگی است؛ چرا که انسان تحت تأثیر منطق روایی داستان است و در نتیجه ساختار روایات همچون زندگی مختلف آدمیان از گسترهای وسیع برخوردار است. آنچه موجب تمایز اَشکال روایت میشود، شیوة بهکارگیری عناصر روایی شامل پیرنگ، راوی و... در یک داستان است. در این جستار قصد داریم تکنیک روایی و روش خاصّی را که صادق هدایت و عبّاس معروفی به ترتیب در </span><em><span style="font-size: medium;">بوف کور</span></em><span style="font-size: medium;"> و </span><em><span style="font-size: medium;">پیکر فرهاد</span></em><span style="font-size: medium;">، به عنوان رمانهای مدرن، به کار گرفتهاند، بررسی کنیم و سرانجام به دستور زبان این دو نویسنده پی ببریم و تمایز روایت آنها را نشان دهیم. همچنین با ذکر مثالهایی از هر دو داستان، پیچشها و تعقیدهای هر کدام را بازنماییم.</span>