دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
ویژگیهای عارف سیاستمدار از نگاه صوفیان نخستین (بر اساس متون منثور تا قرن چهارم)
1
18
FA
منوچهر
اکبری
دانشکده ادبیات دانشگاه تهران
مهدی
حیدری
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران
m.heidari@yazd.ac.ir
10.22059/jpl.2014.50300
عارفان مسلمان با تکیه بر هر دو معیار وحدت و کثرت، به عرصة سیاست روی آوردهاند. آنان با تأکید بر ضرورت عرفان برای سیاستمداران و سیاست برای عارفان، به تبیین ویژگیهای «عارف سیاستمدار» پرداختهاند. صوفیانِ نخستین از همان آغاز در گفتارها و رفتارهای خود، به این مهمّ توجّه داشتهاند و با نگاه اجتماعی، صوفیان را به مردمداری و عدالت و عطوفت با مریدان دعوت کردهاند. با توجّه به اینکه صوفیان آن عصر در زمان برخی خلفای ستمگر اموی و عبّاسی میزیستند، با تشریح ویژگیهای حاکم عارف و الگوسازی از پیامبران الهی و مجاهدان صدر اسلام در امور زمامداری، سعی در روشن ساختن چهرة حقیقی حکومت اسلامی داشتهاند. در این مقاله، با توجّه به منابع دست اوّل و برای نزدیکسازی موضوع به سرچشمهها، محدودة تاریخی پژوهش را تا پایان قرن چهارم تعیین کردهایم و نگاه ما به اقوال و آثار صوفیانی نظیر حسن بصری، فضیل عیاض، حارث محاسبی، ذوالنّون مصری، یحیی بن معاذ، ابوحاتم رازی، بایزید بسطامی، سهل تستری، ابوسعید خرّاز، ترمذی، جنید، شبلی، کلاباذی، سراج، مکّی، خرگوشی، و سلمی متوجّه است.
عارف,سیاستمدار,صوفیان نخستین,کثرت,وحدت,نظریّه,حاکم
https://jpl.ut.ac.ir/article_50300.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50300_f0bb9812d3bc569a1f92c355360e9afb.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
شیوههای پایانبندی در داستانهای مثنوی
19
37
FA
علی
محمّدی
استاد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
آرزو
بهاروند
کارشناس ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه بوعلی سینای همدان
10.22059/jpl.2014.50301
پایانبندی داستان، یکی از عناصری است که جهتگیری نوینی به نقد ادبی داده است. هنر داستانپردازی مولانا در میان شاعران و نوابغ ایرانی تقریباً بینظیر است. شگردهای روایی در مثنوی، ساختار و محتوای این اثر سترگ را در هم تنیده است. یکی از شاخصههای زیباییشناختی که در داستانهای <em>مثنوی</em> چشمگیر است، همین شیوة پایانبندی است. در پژوهش حاضر، شیوههای پایانبندی در شش دفتر <em>مثنوی</em> بررسی شده و مواردی که برجستگی بیشتری دارد، مورد درنگ قرار گرفته است. این پایانبندیهای منحصربهفرد مولانا را میتوان با توجّه به تداعی معانی، طرح، توجّه به مخاطب و گفتوگو ـ که در متون دیگر بیسابقه است ـ و چندآوا بودن روایت، تبیین کرد. پایان هر داستان به گونهای است که مخاطب را به ادامة داستان بعدی ترغیب میکند و هدف اصلی هر داستان را ـ که ایجاد کنش و انگیزه در خواننده است ـ در مخاطب برمیانگیزد. شیوة پایانبندیهای مولانا در داستانهای مثنوی، به گونهای عمیق با نیّت ادبی در متن و محتوای ساختاری آن در پیوند است.
پایانبندی,جدال با طرح,تداعی معانی,آغاز و پایان,روایت,چندآوایی
https://jpl.ut.ac.ir/article_50301.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50301_eaf2362544d91abf36230d31e023b5da.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
گرز گاوسر فریدون و منشأ آن
39
57
FA
محمود
جعفری دهقی
دانشیار فرهنگ و زبانهای باستانی دانشگاه تهران
مجید
پوراحمد
دانشآموختة کارشناسی ارشد فرهنگ و زبانهای باستانی ایران دانشگاه تهران
10.22059/jpl.2014.50317
<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">موضوع مقالة حاضر، بررسی<br />چرایی گاوسر بودن گرز فریدون است. ازآنجاکه این سلاح در روایات حماسی ما نقش پررنگی<br />دارد و پس از فریدون در دست بیشتر پهلوانان دیده میشود، پاسخ برای یافتن منشأ این<br />سلاح گاوسار مهمّ مینماید. برای رسیدن به این هدف، ابتدا توضیح مختصری دربارة گرز<br />و انواع آن بهعنوان ابزاری جنگی در متون دورههای مختلف فرهنگ ایرانی و نیز<br />نمونههایی از دیگر فرهنگهای هندواروپایی داده شده است. سپس شواهد اسطورهای<br />دربارة نقش این سلاح در داستان فریدون در اساطیر ایرانی، از <em>اوستا</em> گرفته تا<br />متون دورة اسلامی آمده است. در ادامه، شواهدی از اساطیر هندی، بهویژه اساطیر دورة<br />ودایی که به روشنتر شدن بحث پیش رو یاری میرسانند، آورده شده و بنا بر اشتراکاتی<br />که در این دو فرهنگ وجود دارد، سعی شده پاسخی به این پرسش داده شود که چرا گرز فریدون<br />گاوپیکر یا گاوسر بوده است. پس از بررسی و مقایسة شواهد گوناگون، این نتیجه به دست<br />آمد که احتمالاً پیشینة فریدون ایرانی و تریتة هندی، خدای طوفانی است که گاوزاد و<br />خود گاو نر است و یا به آن تشبیه میشود؛ در نتیجه شاید بتوان گفت گرز گاوسر فریدون<br />یادگاری است از ارتباط او با گاو نر.</span>
اساطیر,فریدون,گرز گاوسر,خدای طوفان,تریته,گاو نر و گاو ماده
https://jpl.ut.ac.ir/article_50317.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50317_a7586806daf7bf2e9fc19883d4ee050e.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
داستانوارگی در غزلیّات شمس
59
76
FA
داوود
اسپرهم
دانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبایی
سمیّه
اسدی
دانشجوی دکتری زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
10.22059/jpl.2014.50319
غزلیّات مولانا بارها و بارها از جهات مختلف مورد بررسی و تحلیل بزرگان و ادیبان مختلف قرار گرفته است. با توجّه به ساختار غزل و ویژگیهای آن به عنوان یک قالب شعری و سیر تحوّل و تکامل آن از ابتدا تا عصر مولانا، درمییابیم که مولوی در غزلیّاتش گویی نوع تازهای از غزلداستانی و روایی را ـ که پیش از او سنایی و عطّار بدان پرداخته بودند ـ به نمایش میگذارد. اینکه مولانا از چه تمهیدات و شگردهایی برای بارورسازی غزل به عنوان بستری داستانی سود جسته است و اینکه غزلداستانهای او چند گونه هستند و هر یک چه ویژگیهایی دارند، از جمله پرسشهایی است که محور اصلی این مقاله را تشکیل میدهد.
غزلیّات شمس,مولانا,داستانواره,طرح,تلمیح
https://jpl.ut.ac.ir/article_50319.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50319_bf8902745268a43010fb94f166d5c54f.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
پیامبران در قصّههای بلند عامیانه
77
94
FA
حسن
ذوالفقاری
دانشیار مرکز تحقیقات زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تربیت مدرّس
بهادر
باقری
دانشیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه خوارزمی
bahadorbagheri47@gmail.com
10.22059/jpl.2014.50320
<span style="font-size: medium;">یکی از ویژگیهای برجستة داستانهای منثور عامیانه که تا به حال کمتر بدان پرداخته شده، پیوند ژرف و معنادار آنها با کهنالگوهای داستانهای پیامبران، یعنی تکرار و یا بازتولید بسیاری از رویدادهای زندگی پیامبران در متن آنهاست.</span><span style="font-size: medium;"> در این حوزه،</span><span style="font-size: medium;"> سه نوع نقشآفرینی پیامبران در داستان دیده میشود: نقشآفرینی فعّال پیامبران در روند داستان، نقشهای فرعی آنان، بازسازی </span><span style="font-size: medium;">ماجراهایی شبیه داستانهای مربوط به پیامبران. همچنین استفادة قهرمانان داستان از سلاحها و ابزارهای پیامبران، یاریرسانی پیامبران به قهرمانان در عالم خواب و هدایت قهرمان یا دشمن و نظرکردة آنان بودن، نمونههایی از این پیوند است.</span><span style="font-size: medium;">راویان قصّههای عامیانه، با توجّه به</span><span style="font-size: medium;"> جذّابیّت و شهرت فراوان این کهنالگوها، از آنها بهره برده و از این راه، هم رنگ و بوی دینی و معجزهآسا به قهرمانان داستان خویش داده و کار و بار آنان را در ادامه و با تأیید رسولان الهی نمایش دادهاند و هم به قصّههای خود شأن و هویّت بیشتری بخشیدهاند. این مقاله با مطالعة شانزده داستان بلند منثور عامیانه، به بررسی این موضوع مهمّ پرداخته است.</span>
داستانهای عامیانه,داستان پیامبران,ادبیّات عامّه
https://jpl.ut.ac.ir/article_50320.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50320_62b46848412c692ce3f380260d48cf9a.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
رمانتیسم اجتماعی در شعر پروین اعتصامی
95
114
FA
قدسیه
رضوانیان
دانشگاه مازندران
ghrezvan@umz.ac.ir
مریم
محمودی
دانشجوی کارشناسی ارشد مازندران
mahmoudi.m@gmail.com
10.22059/jpl.2014.50467
<span style="font-size: medium;">پروین اعتصامی از شاعران برجستة ایران در عصر مشروطه و رضاشاه است که با تکیه بر میراث ادبیّات کلاسیک فارسی، اشعاری با مضامین اخلاقی و درونمایههای نوظهور سیاسی و اجتماعی در حوزة ادبیّات رمانتیک پدید آورد.</span><span style="font-size: medium;">مکتب رمانتیسم، در پی تغییر ساختار سیاسی ـ اجتماعی کشورهای غربی در سدة هجدهم و افول کلاسیسیسم، تحت تأثیر اندیشههای روشنفکران عصر جدید اروپایی شکل گرفت و سپس در دیگر نقاط جهان و البتّه متناسب با فضاهای جدید، صورتبندیهای تازه گرفت.</span> <br /><span style="font-size: medium;">در ایران عصر مشروطه نیز، در پی تحوّلات و تغییر ساختار سیاسی و تا حدّی اجتماعی ایران، ادبیّات و بهویژه شعر به عنوان مهمّترین رسانة فرهنگی، از این رخداد متأثّر شد. این اثرگذاری در شعر پروین، بیشتر به صورت انتقاد از بیعدالتیهای موجود، احیای حقوق مظلومان و تهیدستان، مساواتطلبی، توجّه به وضع زنان، نقد سیاسی و... با زبانی نمادین ـ رمانتیک و تعلیمی دیده میشود. این پژوهش، به شیوة تحلیلی، به بررسی تأثیر مکتب رمانتیسم بر شعر پروین اعتصامی میپردازد.</span>
شعر,پروین اعتصامی,مکتب رمانتیسم,رمانتیسم اجتماعی,مضامین اجتماعی و سیاسی
https://jpl.ut.ac.ir/article_50467.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50467_c6a91d0832b2fc828980cc52cb43adfa.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
ساختار تشبیه در خسرو و شیرین و ویس و رامین
115
131
FA
روح اله
هادی
دانشیار دانشگاه تهران
زینب
نصیری
دانشجوی دوره دکتری دانشگاه تهران
10.22059/jpl.2014.50470
<span style="font-size: medium;">تشبیهْ اساسیترین رکن دستگاه بلاغی است که تصاویر دیگر مانند استعاره و تشخیص و کنایه از آن ناشی میشوند. در این تحقیق، انواع تشبیهات </span><em><span style="font-size: medium;">ویس و رامین</span></em><span style="font-size: medium;"> و </span><em><span style="font-size: medium;">خسرو و شیرین</span></em><span style="font-size: medium;">، از وجوه مختلف ـ نظیر وجه شبه، ادات تشبیه، حسّی و عقلی بودن، مفرد و مرکّب بودن، ساختار ظاهری، بسامد بهکارگیری تشبیه، تصاویر مشترک در هر دو اثر ـ بررسی و دستهبندی و مقایسه شده و پس از تطبیق انواع تشبیهات، تحلیلی علمی و آماری از آن </span><span style="font-size: medium;"> </span><span style="font-size: medium;">ارائه شده است. مسئلة اصلی پژوهش، مقایسة انواع تشبیهات این دو اثر از لحاظ وجوه مذکور برای مشخّص کردن میزان ابتکار و تقلید نظامی از فخرالدّین اسعد گرگانی است. داستان </span><em><span style="font-size: medium;">خسرو و شیرین</span></em><span style="font-size: medium;">، 5300 بیت است که در 1005 بیت (19 درصد) تشبیه دیده میشود و </span><em><span style="font-size: medium;">ویس و رامین</span></em><span style="font-size: medium;"> با 8300 بیت، 1260 تشبیه (5/15 درصد) دارد. از نکات مهمّ این تحقیق، وجه شبههای نو و ابداعی در بیشتر تشبیهات نظامی است که بیانگر ابتکار و خلّاقیّت وی در آوردن معانی و مضامین تازه است. همچنین تصاویر و تشبیهات مشترکی بین هر دو اثر وجود دارد که نشاندهندة بهرهگیری نظامی از مضامین </span><em><span style="font-size: medium;">ویس و رامین </span></em><span style="font-size: medium;">است.</span>
تشبیه,ساختارهای تشبیهی,ویس و رامین,خسرو و شیرین
https://jpl.ut.ac.ir/article_50470.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50470_bcc2de0d4bed3d3794364755fa14d04c.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
درک مطلبِ کودکان 12-8 سال از متون ادبی کهن
133
152
FA
مصطفی
موسوی
استادیار دانشگاه تهران
mmusani@ut.ac.ir
مونا
سیفی
دانش آموخته دانشگاه تهران
10.22059/jpl.2014.50472
<span style="font-size: medium;">مهارتِ خواندن بهویژه در مورد متون ادبی، معضلی است که تا سطح دانشگاه نیز گریبانگیر دانشآموزان و دانشجویان است. برای رفع این مشکل باید مهارت خواندن طوری آموزش داده شود که فرد فعّالانه با متن برخورد کند، با اجزای کلام ارتباط برقرار کند، آنها را با دانستههای پیشین خود مرتبط کند، نکاتی از متن بیاموزد، و سرانجام بتواند آن را به خوبی درک کند. راهکارهای آموزشِ خواندنِ فعّالانه مانند تکرار و تمرین، نمایشِ خواندن، خواندن دستهجمعی، استفادة همزمان از مهارتهای چهارگانه در خواندن، بحث دربارة شخصیّتهای متن همراه با درک مطلبِ متون ادبی برای کودکان هشت تا دوازده ساله (دبستان) در قالب سه مرحلة پیش از خواندن، خواندن، پس از خواندن در این مقاله بررسی شده است. علاوه بر این، ویژگیهای یک متن ادبی (نسبتی که با زبان معیار دارد، دستور زبان، ادبی بودن، آرایههای ادبی) برای گروه سنّی مورد نظر ذکر میشود و با ذکر دلایلی به این پرسش پاسخ داده میشود که آیا برای این ردة سنّی لازم است متون ادبی بازنویسی شوند یا نه، و اگر پاسخ مثبت است، این بازنویسی باید شامل چه ویژگیهایی باشد.</span>
آموزش متون ادبی کهن,مهارتهای زبانی,درک مطلب,کودکان 8 تا 12 سال,بازنویسی متون ادبی,خواندن فعّالانه
https://jpl.ut.ac.ir/article_50472.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50472_d8ac875a31a693dd66d926e2c247d99d.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
واکاوی عنصر شخصیّت در رویکردهای ساختارگرایی (مطالعۀ موردی: هفت پیکر نظامی)
153
171
FA
علی
افضلی
استادیار زبان و ادبیّات عربی دانشگاه تهران
ali.afzali@ut.ac.ir
قدرت
قاسمیپور
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز
10.22059/jpl.2014.50474
<em><span style="font-size: medium;">هفت پیکر</span></em><span style="font-size: medium;"> یا </span><em><span style="font-size: medium;">بهرامنامه</span></em><span style="font-size: medium;">، چهارمین منظومة نظامی از نظر ترتیب زمانی، و یکی از دو شاهکار او در کنار </span><em><span style="font-size: medium;">خسرو و شیرین</span></em><span style="font-size: medium;"> از لحاظ کیفیّت است. این اثر، دو بخش کلّی دارد: بخش اوّل مربوط به بهرام است که روایتی تاریخگونه دارد، و بخش دومْ روایتهایی اپیزودیک از زبان هفت همسر بهرام است. ساختار این اثر، تحلیل ادبی آن را از دیدگاه مکتب روایتشناسی ساختارگرا ممکن میسازد. در تحلیل ساختاری روایت، شخصیّتْ دیگر به عنوان فردِ انسانیِ واقعی در متن وجود ندارد، بلکه مجموعهای از کنشها و تصاویر و نشانههای زبانی است. شخصیّتها در داستانهای </span><em><span style="font-size: medium;">هفت پیکر</span></em><span style="font-size: medium;">، موقعیّت ممتاز و جایگاه کانونیشان را در روایتها از دست میدهند و متنیّت مییابند، بهنحویکه آنها را میتوان مستوفا و جدا از زمینه و بافتارشان، مورد بحث قرار داد. در این مقاله، ابتدا کلمة «شخصیّت» را در رویکردهای ساختارگرا بررسی میکنیم، و آنگاه آن را به مثابة یک عنصر روایی تحلیل خواهیم کرد. آنگاه بازنمایی شخصیّت به شکل مستقیم و غیرمستقیم، منابع و نیز نمودگارهای آن در </span><em><span style="font-size: medium;">هفت پیکر</span></em><span style="font-size: medium;"> نظامی در قالب کنش، نام و عنوان، محیط، زبان و ظاهر بیرونی نشان داده میشود.</span>
هفت پیکر,شخصیّت,روایتشناسی,ساختارگرایی
https://jpl.ut.ac.ir/article_50474.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50474_6a6e484f9f96c5dc25ac5a6e1be2c165.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
درآمدی بر جریان روشنفکری ایران با تأکید بر ادبیّات داستانی معاصر
173
191
FA
شیرزاد
طایفی
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه علّامه طباطبائی
sh_tayefi@yahoo.com
10.22059/jpl.2014.50475
<span style="font-size: medium;">بیداری تاریخی روشنفکران ایرانی، با پیروزی انقلاب مشروطه به اوج خود رسید و در مسیر تازهای افتاد. از جمله عرصههایی که تحوّلات این جریان در آن انعکاس یافته، گونة ادبیّات داستانی است، که در این مقاله کوشیدهایم تأثیرات ارتباط متقابل این دو جریان فکری و فرهنگی را بررسی کنیم. تأمّلات روشنفکری، همسویی معناداری با مفاهیم مطرح در آثار داستانی معاصر دارند، که بررسی روابط و تأثیرگذاریهای متقابل آنها میتواند در کشف ظرفیّتهای ادبیّات داستانی معاصر ایران راهگشا باشد.</span><br /> در پژوهش حاضر، بر اساس مطالعات کتابخانهای و به شیوۀ استقرایی، سیر مکتب روشنفکری ایران را طبق جهتگیریهای عمدة روشنفکران، به سه دوره تقسیم کردهایم و به فراخور وضع<br /> سیاسی ـ اجتماعی زمانه، دادههایی متناسب با آنجهتگیریها در متون داستانی آن دوره به دست دادهایم. یافتهها نشان میدهد نسلهای روشنفکران ایرانی و آثار داستانی همدورة آنها، آزمون و خطاهایی را برای گذار کشور از عقبماندگی تاریخی از سر گذراندهاند، امّا همگی در رسیدن به آرمانشهر خود ناکام ماندهاند، که بخش عمدهای از ادبیّات داستانی معاصر نیز ترسیم وجوه مختلف همین ناکامیهاست. این ادبیّات، آیینة تمامنمای تجربة روشنفکری ایران است و به نظر میرسد شناخت دقیق این دو تجربة فکری و فرهنگی، راه مناسبی برای شناختن چهرة گذشته و امروز ایرانیان باشد
ایران,جریان روشنفکری,سیاست,مدرنیته,ادبیّات داستانی
https://jpl.ut.ac.ir/article_50475.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50475_ff35871b8ef84e7348a2ae6c8ebfc227.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
بررسی تأویل اقوال مشایخ در کشف المحجوب هجویری
193
209
FA
رقیّه بایرام
حقیقی
استادیار زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه پیام نور
rbhaghighi@yahoo.com
10.22059/jpl.2014.50476
<em><span style="font-size: medium;">کشف المحجوب</span></em><span style="font-size: medium;"> ابوالحسن علی بن عثمان جلّابی هجویری غزنوی، نخستین متن مستقلّ صوفیانه به زبان فارسی، حاوی اطّلاعات ارزشمندی در مسائل مختلف تصوّف است. ازآنجاکه یکی از محوریترین مسائل مطرح در پیبردن به نظرگاهها و ترسیم جهاننگری و حتّی روانشناسی روحی و عرفانی صوفیان، بررسی تأویلات و تفسیرات ایشان از آیات و احادیث و اقوال مشایخ و نیز نحوة تفسیر هستی و پدیدههای طبیعی است، در این مقاله تلاش شده تا سازکارها و چهارچوبهای تأویلی اِعمالشده در اقوال مشایخ ـ از جمله صبغههای استدلالی یا ذوقی و خیالی در تفاسیر، میزان پایبندی مؤلّف کتاب به ظاهر متن، نحوة توجّهاتش به اجزای جملات و ارتباطات نحوی مؤثّر و تعیینکننده در برداشتهای او از آنها ـ بررسی شود.</span>
کشف المحجوب,هجویری,تأویل,تفسیر,اقوال مشایخ
https://jpl.ut.ac.ir/article_50476.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50476_60da1e7dea26c74e5a4cfd85077a616c.pdf
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
3
2
2014
02
20
بررسی تطبیقی روایت در بوف کور هدایت و پیکر فرهاد معروفی
211
229
FA
علیاصغر
اسکندری
دانشجوی دکتری تخصّصی زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه تهران
eskandari.asghar@gmail.com
صادق
جوادی
دانشآموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه کاشان
10.22059/jpl.2014.50478
<span style="font-size: medium;">روایت به اَشکال مختلف و بیشمار در همة اعصار و مکانها و جوامع حضور دارد. روایت با تاریخ بشر آغاز میشود و در هیچ کجا ملّت بیروایتی وجود نداشته است. روایت درست مانند زندگی است؛ چرا که انسان تحت تأثیر منطق روایی داستان است و در نتیجه ساختار روایات همچون زندگی مختلف آدمیان از گسترهای وسیع برخوردار است. آنچه موجب تمایز اَشکال روایت میشود، شیوة بهکارگیری عناصر روایی شامل پیرنگ، راوی و... در یک داستان است. در این جستار قصد داریم تکنیک روایی و روش خاصّی را که صادق هدایت و عبّاس معروفی به ترتیب در </span><em><span style="font-size: medium;">بوف کور</span></em><span style="font-size: medium;"> و </span><em><span style="font-size: medium;">پیکر فرهاد</span></em><span style="font-size: medium;">، به عنوان رمانهای مدرن، به کار گرفتهاند، بررسی کنیم و سرانجام به دستور زبان این دو نویسنده پی ببریم و تمایز روایت آنها را نشان دهیم. همچنین با ذکر مثالهایی از هر دو داستان، پیچشها و تعقیدهای هر کدام را بازنماییم.</span>
روایت,دستور زبان,پیکر فرهاد,بوف کور,عبّاس معروفی,صادق هدایت
https://jpl.ut.ac.ir/article_50478.html
https://jpl.ut.ac.ir/article_50478_2621b593d545e08e72b2f2bdc3722821.pdf