per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
1
20
10.22059/jpl.2015.56600
56600
Research Paper
اوحدالدین کرمانی، نقطة ظهور افکار ابن عربی در ادبیات فارسی
Awhad al-Din Kermani The Rise of Ibn Arabi’s Thoughts in Persian Literature
علی محمد موذّنی
moazzeni@yahoo.com
1
مهدی حیدری
m.heidari@yazd.ac.ir
2
استاد دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران
اوحدالدین کرمانی از نظر زمانی نزدیکترین فرد به ابن عربی و دوست همسن او شناخته میشود. در تذکرهها و مناقب اوحدالدین به روابط صمیمانه بین این دو تن و ملاقات بین آنها در شهرهای قونیه، قاهره و دمشق اشاره شده است. این صمیمیت تا حدی بوده که ابن عربی تربیت باطنی صدرالدین قونوی را به اوحدالدین سپرده است. علاوه بر این، شیخ اکبر در فتوحات مکیه از اوحدالدین نام میبرد و مطالبی را که از زبان او شنیده است، شرح میدهد. همچنین در رباعیات اوحدالدین کرمانی مفاهیم وحدت وجودی با تصریح لفظ وجود یافت میشود که لحنی عاشقانه دارد و مویّد تأثیرپذیری وی از شیخ اکبر است. مفاهیم اعیان ثابته و انسان کامل نیز از طریق زبان عرفان عاشقانه و تفکر جمالپرستی در رباعیات اوحدالدین به وضوح تبیین شده است. در این مقاله در نظر داریم تا بر اساس شواهد تاریخی و استناد به اشعار اوحدالدین اثبات کنیم که وی از نخستین شاعران فارسی زبان است که تحت تأثیر اندیشههای ابن عربی قرارگرفته و حتی پیش از قونوی و حلقهاش، رنگ اندیشة وحدت وجودیِ ابن عربیوار را توأم با عرفان عاشقانه به شعر فارسی بخشیده است.
The rise-point of Muḥyī al-Dīn Ibn 'Arabī’s thoughts in Persian literature seems somehow vague. Awhad al-Din Kermani was the closest person to him in term of time and is known as one of his same-age close friends. Awhad al-Din has pointed to their own intimate relationships and meetings in Konya, Cairo and Damascus in his biographies and praising works. This intimacy was to the extent that Ibn 'Arabī gave Awhad al-Din the esoteric training of Sadr al-Din Qunawi. Moreover, in his Al-Futūḥāt al-Makkiyya ("The Meccan Illuminations"), Sheikh al-Akbar referred to Awhad al-Din and explained what he had heard from his mouth. There are also pantheistic concepts with declaration of word in Awhad al-Din’s quatrains that have romantic tone and confirm that he was affected by sheikh al-Akbar. The concepts of permanent archetypes and perfect human have been explored through a romantic mysticism and an aesthetic thought in the quatrains of Awhad al-Din. We are, in present article, to prove Awhad al-Din as the first Persian poet who was influenced by Ibn 'Arabī’s thoughts using historical evidences and based on his poems, and even that he had granted the color of pantheistic ideas, just like what belonged to Ibn 'Arabī, along with a romantic mysticism before Qunawi and his colleagues.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56600_ccf818424537870d644fda7dc08730bf.pdf
ابن عربی
اوحدالدین
وحدت وجود
ظهور
جمالپرستی
شاهد
: Ibne Arabi
Awhad al-Din Kermani
Pantheism
Rise
per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
21
40
10.22059/jpl.2015.56607
56607
Research Paper
وزن درشعر و موسیقی (پژوهشی در مبانی عروض و ایقاع)
Meter in Poetry and Music A research on the Basis of Prosody and Rhythm
مجید کیانی
mehrdad13@yahoo.com
1
رودابه شاه حسینی
roosha11@yahoo.com
2
احمد رضایی
rezaiiahmad12@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی گروه موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
ایقاع، میزان موسیقیِ موزون است؛ چنانکه عروض میزان کلام منظوم است. ایقاع مانند عروض، دارای اوزانی است که آنها را در اصطلاح موسیقی قدیم ایران، ادوار یا ادوار ایقاعی گویند. ادوار ایقاعی از ارکان و ارکان نیز از نقره یا ضربه تشکیل شده که این ضربات معادل حرف در شعر است. زمانهای میان نقرات، تعیینکنندة وزن ایقاعی هستند. در این پژوهش علم ایقاع و عروض و کلیة نقاط مشترک و نیز تفاوتهایی که آنها در تقسیمات خود با یکدیگر دارند؛ اعمّ از تاریخچه، واضع و گاه سبب تسمیة بخشهای مختلف بررسی شده است. نکتهها و پیشنهادهایی نیز با توجه به ایقاع که قابل استفاده در عروض به نظر میرسد، همراه با مطابقت بخشهای مختلف ارائه میشود. برای بررسی ایقاع و عروض، آنها را طبق کتابهای قدیم موسیقی ایرانی و عروض سنتی شرح دادیم. میزان امکان مطابقت عروض و ایقاع و ظرفیتهای به دست آمده، از یافتههای این پژوهش است که به شناخت بهتر وزن درونی و موسیقیِ شعر میانجامد و به کاربرد بهتر کلام در موسیقی کمک میکند. ایقاع و عروض را میتوان از یک سرچشمه دانست که در دو حوزة شعر و موسیقی پدیدار شدهاند؛ چنانکه واضع هر دو را نیز خلیل بن احمد فراهیدی میدانند.
Rhythm is a criterion for harmonic music, just in a way that prosody is for poetry. Like prosody, rhythm has meters that were called periods or rhythmic periods. Rhythmic periods consist of noqrehs (silver) or stresses that are equal to words in poem. Present article is to study the science of Rhythm and Prosody, considering the similarities and dissimilarities in their divisions such as their history, their innovators, and sometimes the reasons of appellation of their different parts. Due to rhythm, which is available in prosody, there will be some recommendations along with concordance of different parts. We have described prosody and rhythm according to Iranian old music books and traditional prosody. The rate of concordance possibility of prosody and rhythm and their obtained capacities are the findings that result in better understanding of inner meter and music of poetry and help to the better application of words in music. Prosody and rhythm can be considered from a single origin which appeared in two fields of music and poetry, as many know their founder Khalil Ibn Ahmad Farāhidi.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56607_9bce52c6e38e25c4bad7ff6ebbb07c59.pdf
عروض
اوزان عروضی
ایقاع
ادوار ایقاعی
هجا
نقره
Prosody
Meters
Rhythm
Rhythmic Periods
Syllable
Stress
per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
41
59
10.22059/jpl.2015.56609
56609
Research Paper
بررسی ظرفیتهای نمایشی حکایت «زن پارسا»ی الهینامه عطار برای اقتباس نمایشنامه
Assessing the Dramatic Potentialities for Play Adaptation, Case Study: “The Pious Woman” in Attar’s Ilāhī-Nāma,
حسین آقاحسینی
1
سید مرتضی هاشمی
m.hashemi@ltr.ui.ac.ir
2
طیبه پرتویراد
3
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان
نگاهی به سابقة اقتباس از متون ادبی در هنرهای نمایشی ازجمله سینما، تلویزیون و تئاتر در جهان نشان میدهد که اقتباس میتواند خلأهای متنی موجود در بخش تئاتر و سایر انواع نمایش را به بهترین وجه پر کند. در ادبیات فارسی، به رغم توصیفی بودن متون ادبی، کم نیستند آثاری که ظرفیتهای نمایشی زیادی دارند و میتوان با بهرهگیری از آنها به غنای متون نمایشی افزود. یکی از این آثار که به دلیل شهرت منطقالطیر و تذکرةالاولیاء، ارزشهای ادبی و هنری آن کمتر شناخته شده، الهینامة عطار نیشابوری است. این اثر سرشار از حکایتهای داستانی است که برخی از آنها از ظرفیتهای نمایشی بسیاری برخوردارند و تاکنون موردتوجه پژوهشگران قرار نگرفتهاند. در این مقاله با تکیه بر جایگاه و اهمیت اقتباس از آثار ادبی، به روش توصیفی-تحلیلی و براساس تعریف قرن هجدهمی از تئاتر ارسطویی، ظرفیتهای نمایشی حکایت زن پارسا بررسی و وجوه معنایی و ویژگیهای ساختاری و ... آن، بهعنوان زمینهای مناسب برای اقتباس تحلیل میشود.
Looking at the history of adaptation from literary sources in various kinds of worldwide dramatic arts such as cinema, television and theatre shows that adaptation can well fill the existing text-gaps in theatre and other forms of dramatic arts. In Persian literature, although the literary texts aredescriptive, there are many works possess high dramatic potentials and may be used to enrich the dramatic texts. One of the works like this, known as Ilāhī-Nāma, has been written by Attar of Nishapur that considers with less artistic and literary value under the effect of his Mantiq-ut-tayrandTadhkirat-ul-Awliyā. It’s a work full of narrative stories from which some stories have considerable dramatic potentials have not yet attracted the attention of researchers.Relying on the importance of adaptation from literary sources, in this article, the dramatic potentials of the story “The Pious Woman” have been analyzed through a descriptive-analytic method based on 18th century definition of Aristotelian theatre. It has been endeavored to study the semantic aspects and structural features to get an appropriate source for literary adaptations.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56609_46fafa830a26b09d808fea58daba3b85.pdf
الهینامة عطار
حکایت زن پارسا
تئاتر ارسطویی
ظرفیتهای نمایشی
: Attar’s Ilāhī-Nāma
the story of “The Pious Woman”
Aristotelian theater
Dramatic Potentials
per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
61
80
10.22059/jpl.2015.56610
56610
Research Paper
خسرو فرشیدورد و ادبیات پایداری معاصر
Khosrow Farshidvard and Contemporary Resistance Literature
امید مجد
majdomid@ut.ac.ir
1
هادی درزی رامندی
ramandihadi@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران
ادبیات پایداری از یک منظر، نامی است که عمر زیادی از پیدایش آن نمیگذرد و به شعرهایی اطلاق میشود که دربارة انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سروده شدهاند. شعرای زیادی در زمرة شاعران این نوع شعر قرار دارند که در کتابها و دائرةالمعارفهای متناسب، نامشان ذکر شده است. این مقاله در صدد اثبات این نکته است که خسرو فرشیدورد، یکی از پیشاهنگان مبارزه با رژیم دژخیم ستمشاهی بوده است؛ کسی که خود در زندان مخوف آن نظام در دهة چهل به حبسیهسرایی پرداخته و یکی از شیواترین حبسیههای معاصر را به گنجینههای ادب پارسی افزوده است (غزلی با مطلع ستم کشیده زندان شاهم ای یاران/ وطنپرستی و تقوا گناهم ای یاران)، کسی که سابقة شعرسرایی او در مبارزه با نظام طاغوت به سال 1340 بازمیگردد و در مهر 1357 آنها را به چاپ زیرزمینی و در 1358 به چاپ آشکار رسانده است. همچنین کتاب شعر او در زمینة جنگ تحمیلی به تاریخ مهر 1359 نشاندهندة پیشگامی وی در این دو زمینه است.
“Resistance literature” is a new term in Iranian literature with subject of their Islamic Revolution and their Sacred Defense (related to the war Iraq imposed Iran from 1980 up to 1988). There are many poets who have being worked in this field and their names are listed in relevant books and encyclopedias. This article is to prove that the late Farshidvard was one of the pioneer activists against Shah’s ruthless regime, the one who was incarcerated in 1960s and added one of the most eloquent prison-writings (Habsiyyas) to contemporary Persian literature (such as his sonnet with the opening-verse: O Friends, I’m the oppressed of Shah’s prison, O Friends! patriotism and piety, as my crime). He has a history of poetry in fight against Shah’s evil regime that dates back to 1960s. He published them underground on September 1978, and publicly on September 1979. His book of poems with the subject of war shows his leadership in such field.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56610_13d82297cb5f8a42625bcb2b9667916b.pdf
خسرو فرشیدورد
ادبیات پیش از انقلاب
ادبیات بعد از انقلاب اسلامی
مضمون
شعر انقلاب
شعر جنگ
Khosrow Farshidvard
Pre-revolution Literature
Post-revolution Literature
themes
Features
Islamic Revolution
sacred defense
per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
81
100
10.22059/jpl.2015.56612
56612
Research Paper
فراز و فرودهای شعر کودک و شعر نوجوان ایران در سه دهه پس از انقلاب
The Ups and Downs of Children and Adolescents’ Poetry in Iranian Post-Revolution Literature
مهدی حجوانی
mehdihejvani@gmail.com
1
عضو هیئت علمی پژوهش هنر دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر
نویسنده در مقالة حاضر وضعیت شعر کودک و شعر نوجوان ایران را در سه دهه پس از انقلاب توصیف و تحلیل میکند. محور برخی از پرسشها، جریانهای شعری، مختصات هر جریان، شرایط اجتماعی، شاعران مهمتر و شاعران جهتدهنده است و چارچوب آن نظری، تاریخی، توصیفی و تحلیلی است. این مقاله نخستین اثری است که به این شکل به جریانها، آثار و شاعران سه دهه پرداخته است. بررسی برخی از مختصات دهة شصت (انقلاب و دفاع مقدس، رشد تألیف، تجربهگرایی، غم غربت روستا، غیبت نقد، رواج بیشتر شعر کودک در مقایسه با شعر نوجوان)، هفتاد (ورود مضمون صلح و میهن، رواج بیشتر ترانه، کاهش تجربهگرایی و رواج بیشتر نقد و نظریه، انشعاب در میان شاعران) و هشتاد (سنتگریزی، فردیت، تأثیرپذیری از ترجمهها، تعریف جدید از شعر کودک و مخاطب، رواج طنز، توجه به اشیا در برابر مفاهیم) نشان میدهد شعر کودک و شعر نوجوان، در این دوران سه جریان متفاوت شعری با مختصاتی نسبتاً مشخص را تجربه کرده است. این نوع ادبی، هم فراز و فرود داشته، هم از شرایط اجتماعی تأثیر گرفته و هم در مجموع، حرکتی رو به جلو داشته است.
This article is to describe and analyze the situation of children and adolescents’poetry in Iran during three decades after the Islamic revolution. Poetry movements, their peculiarities, the social situations, the more prominent poets and the leading poets are all the questionable central matters of a field with theoretical, historical descriptive and analytic framework. This is the first article pays attention to these movements, works, and the poets of three previous decades. A discussion about some of the eminent features of 1980s (Revolution and Sacred Defense, writing growth, empiricism, the village homesickness, the absence of criticism, and the prevalence of children’s poetry in comparison with adolescents’), the 1990s (the introduction of themes such as peace and homeland, the prevalence of lyrics, reduction in empiricism and increase in criticism and theory, divergence among the poets), and the 2000s (refusal of traditions, individualism, being impressed by translations, new definition of children’s poetry and its audiences, prevalence of satire, paying attention to the objects instead of concepts) show that the poetry of children and adolescents has experienced three various, rather distinct, movements in this period. This literary genre has been impressed by social impacts in a rugged path, and in overall it is indicated that it has a progressive trend.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56612_5593e35954a9cb42b6eb9aaa9b4835ae.pdf
شعر
کودک
نوجوان
ادبیات
ایران
انقلاب
Poetry
Child
literature
Iran
Revolution
per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
101
120
10.22059/jpl.2015.56614
56614
Research Paper
بررسی زندگی و اندیشۀ ابوحفص حدَاد
Exploring the Life and the Thoiughts of Abu Hafs al-Haddad
ناصر رحیمی
nrahimi74@gmail.com
1
رحیمه ادهم
a.rahimeh@yahoo.com
2
عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
ابوحفص حدّاد یکی از مشایخ و بنیانگذاران مکتب ملامتیه در نیشابور قرن سوم بوده است. در این پژوهش با بررسی منابع کهن، آگاهیهایی دربارۀ زندگی و خانوادۀ ابوحفص به دست دادهایم و با تأمّل در سخنانی که از وی نقل شده است، برخی از زوایای اندیشۀ او را روشن کردهایم که از طرفی بیانگر خطوط اصلی تفکّر وی و از سوی دیگر نشان دهندۀ اصول ملامتیه است.
Abu Hafs al-Haddad was one of the masters and founders of Malāmatiyya (or Malamatis) in Nishapur in the 9th century (about 3rd Hijri century). Through a deep study of ancient sources, in present article, we have rendered some valuable details about his life and family, some of the aspects that reflect the main lines of his thoughts have been made clear, on one hand; and the principles of Malāmatiyya have been shown, on the other hand.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56614_10b50b68a566d51671c17d14cb150fe1.pdf
ابوحفص حدّاد
عایشه
صفراء الرازیه
ملامتیه
نفس
خوف
Abu Hafs al-Haddad
Ayesha
Safra al-Raziye
Malāmatiyya
Ego
Fear
per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
121
140
10.22059/jpl.2015.56615
56615
Research Paper
واکاوی اندیشه های فراماسونی آخوند زاده با تکیه بر نمایشنامه مسیو ژوردان
Analysis of Freemasonic Thoughts of Akhoondzadeh
Based on the Playwriting “Monsieur Jordan”
خدایار صائب
: jaleh1094@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سمنان
در مقالة حاضر، با بررسی گرایش میرزا فتحعلی آخوندزادهبه انجمن فراماسونری و ارتباطش با اعضای فراموشخانة ملکمخان، به نمایشنامهنویسی او از منظر این ارتباط پرداختهایم. در این پژوهش ابتدا گرایش آخوندزاده به محافل فراماسونری در تفلیس و ارتباط او با فراموشخانة ملکمخان اثبات و به مؤلفههای فکری مشترک او با فراموشخانة ملکمخان و اعضای آن اشاره و سپس جایگاهِ نمایشنامه در اندیشة آخوندزاده تبیین شدهاست. همچنین نشان دادهایم چگونه انتخاب قالب نمایشنامه از جانب آخوندزاده، در هماهنگی و سازگاری با گرایشهای فراماسونری او بوده است. در همین زمینه نمایشنامة «حکایت مسیو ژوردان، حکیم نباتات و درویش مُستعلیشاه مشهور به جادوگر» تحلیل و بازتاب اندیشههای فراماسونری در آن نشان داده شده است.در این نمایشنامه مسیوژوردان، نمایندة بینش عقلانیای است که باب میل آخوندزاده و همفکرانش در فراموشخانه بود. شهبازبیگ هم که جوانی اهل دانش و شیفتة رفتن به فرنگ است، نمونهای از تحصیلکردگان زمان آخوندزاده است که خواهان بهرهگیری از علوم فرنگ هستند. در مقابل این جبهه، درویش مستعلیشاه و شخصیتهای زن داستان قراردارند که جهان توسعه نیافته و دور از عقلانیت را نمایندگی میکنند و از نظر آخوندزاده وجه بارز فرهنگ شرق هستند.
This article is to analyze the tendency of Mirza Fath’ali Akhoondzadeh to freemasonic circle, his relations to the members of Mirza Malkam khan’s freemasonry center and his playwriting on the basis of such relations. Initially, his tendency to freemasonic cycles in Tbilisi and his relations to Malkam khan’s freemasonry center have been proved and his common intellectual elements with Malkom Khan Freemasonry center and its members are being pointed out; and finally, the position of play in his opinion has been explained. It has been shown how his selection of playwriting was compatible with his freemasonic thoughts. So his play “The story of Monsieur Jordan, the herbalist physician and Dervish Most’ali-shah known as magician” has been scrutinized and its freemasonry thoughts have been reflected. Monsieur Jordan, in this play, is the representative of an intellectual insight which belonged to Akhoondzadeh and his colleagues in freemasonry center. Shahbaz-Beyk, a young scholar who loves to get Europe, is an example of educated people of Akhoondzadeh’s period who were insisted to take advantage of European sciences. At the other side, Dervish Most’ali-shah and female characters, who obviously represent the eastern culture, are symbols of undeveloped and irrational world from the point of Akhoondzade’s view.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56615_a8e624a192108b2c06b090fdf6fc5d36.pdf
فراماسونری
آخوندزاده
اهداف اجتماعی
نمایشنامة مسیو ژوردان
Freemasonry
Akhoundzadeh
Social Aims
the Play of Monsieur Jordan
per
دانشگاه تهران
ادب فارسی
2251-9262
2676-4113
2015-05-22
5
1
141
160
10.22059/jpl.2015.56617
56617
Research Paper
ذوالنون مصری
Dhu'l-Nun al-Misri
مرضیه گلرنگ
azar.golrang@yahoo.com
1
دانشآموختة کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی
ابوالفیض ثوبان بن ابراهیم معروف به ذوالنّون مصری از شخصیّتهای ممتاز تاریخ تصوّف به شمار میآید. اگر از بزرگان صوفیه ده تن را به مثابة برجستهترینها برگزینند، یقیناً ذوالنّون یکی از آنهاست؛ بنابراین، شناخت احوال و تازههای سخن او که نمایندة شاخص و تأثیرگذار تصوّف غرب جهان اسلام است، در شناخت تصوّف اسلامی لازم و ضروری است؛ بهویژه اینکه اغلب منابع، او را نخستین کسی میدانند که از «ملامت» و نقش آن در پیراستن کار و حال صوفی سخن گفته است و لذا مقالة حاضر برای این منظور نوشته شده است، امّا به دلیل جایگاه ممتاز و استثنائی ذوالنّون در تصوّف اسلامی، همة جوانب شخصیّت و احوال او در این گفتار نمیگنجد و به ناچار باید از برخی آنها از جمله آثارِ وی، گسترة روابطش با معاصران، مذهب، کیمیاگری، نقش او در واقعة محنت صوفیه و... که بسیار نیز مهم و بحثبرانگیز است، چشم پوشید و آن را به زمانی فراختر وانهاد.
Abu'l Faid Thawban ibn Ibrahim, known as Dhu'l-Nun al-Misri, is one of the most prominent figures in the history of Sufism. He is certainly considered as one of the top ten Sufi scholars throughout the history. Recognition of his status and his unheard words, as an effective criterion of western Islam-world, seems necessary to recognize Islamic Sufism, for most of resources appreciate him as the first one who had spoken of “Blame” and its role in Sufis status reformation. Present article has been written for this purpose, but it’s not possible to make all aspects of Dhu'l-Nun’s life clear because of his exceptional and privileged position in Islamic Sufism; so some of them such as his works, the extent of his relationship with his contemporaries, with religion and alchemy, and his role in Mihnah, as a very important and controversial event, aren’t now considered up to an appropriate time.
https://jpl.ut.ac.ir/article_56617_3ccf01b8dd2ea837a6924b77eed237f2.pdf
تصوّف اسلامی
ذوالنّون مصری
زندگینامة صوفیان
صوفیان مصر
Islamic Sufism
Dhu'l-Nun al-Misri
the Sufis’ Biographies
the Egyptian Sufis