@article { author = {Hejvani, Mehdi}, title = {The Ups and Downs of Children and Adolescents’ Poetry in Iranian Post-Revolution Literature}, journal = {Persian Literature}, volume = {5}, number = {1}, pages = {81-100}, year = {2015}, publisher = {Tehran University, Faculty of Literature & Humanities}, issn = {2251-9262}, eissn = {2676-4113}, doi = {10.22059/jpl.2015.56612}, abstract = {This article is to describe and analyze the situation of children and adolescents’poetry in Iran during three decades after the Islamic revolution. Poetry movements, their peculiarities, the social situations, the more prominent poets and the leading poets are all the questionable central matters of a field with theoretical, historical descriptive and analytic framework. This is the first article pays attention to these movements, works, and the poets of three previous decades. A discussion about some of the eminent features of 1980s (Revolution and Sacred Defense,  writing growth, empiricism, the village homesickness, the absence of criticism, and the prevalence of children’s poetry in comparison with adolescents’), the 1990s (the introduction of themes such as peace and homeland, the prevalence of lyrics, reduction in empiricism and increase in criticism and theory, divergence among the poets), and the 2000s (refusal of traditions, individualism, being impressed by translations, new definition of children’s poetry and its audiences, prevalence of satire, paying attention to the objects instead of concepts) show that the poetry of children and adolescents has experienced three various, rather distinct, movements in this period. This literary genre has been impressed by social impacts in a rugged path, and in overall it is indicated that it has a progressive trend.}, keywords = {Poetry,Child,literature,Iran,Revolution}, title_fa = {فراز و فرودهای شعر کودک و شعر نوجوان ایران در سه دهه پس از انقلاب}, abstract_fa = {نویسنده در مقالة حاضر وضعیت شعر کودک و شعر نوجوان ایران را در سه دهه پس از انقلاب توصیف و تحلیل می‌کند. محور برخی از پرسش‌ها، جریان‌های شعری، مختصات هر جریان، شرایط اجتماعی، شاعران مهم‌تر و شاعران جهت‌دهنده است و چارچوب آن نظری، تاریخی، توصیفی و تحلیلی است. این مقاله نخستین اثری است که به این شکل به جریان‌ها، آثار و شاعران سه دهه پرداخته است. بررسی برخی از مختصات دهة شصت (انقلاب و دفاع مقدس، رشد تألیف، تجربه‌گرایی، غم غربت روستا، غیبت نقد، رواج بیشتر شعر کودک در مقایسه با شعر نوجوان)، هفتاد (ورود مضمون صلح و میهن، رواج بیشتر ترانه، کاهش تجربه‌گرایی و رواج بیشتر نقد و نظریه، انشعاب در میان شاعران) و هشتاد (سنت‌گریزی، فردیت، تأثیرپذیری از ترجمه‌ها، تعریف جدید از شعر کودک و مخاطب، رواج طنز، توجه به اشیا در برابر مفاهیم) نشان می­دهد شعر کودک و شعر نوجوان، در این دوران سه جریان متفاوت شعری با مختصاتی نسبتاً مشخص را تجربه کرده است. این نوع ادبی، هم فراز و فرود داشته، هم از شرایط اجتماعی تأثیر گرفته و هم در مجموع، حرکتی رو به جلو داشته است.}, keywords_fa = {شعر,کودک,نوجوان,ادبیات,ایران,انقلاب}, url = {https://jpl.ut.ac.ir/article_56612.html}, eprint = {https://jpl.ut.ac.ir/article_56612_5593e35954a9cb42b6eb9aaa9b4835ae.pdf} }