مریم شریف نسب؛ محسن ذکاء اسدی
دوره 8، شماره 1 ، شهریور 1397، ، صفحه 115-134
چکیده
فارسیآموزان را میتوان از جنبههای مختلفی طبقهبندی کرد: ملیّت، زبان مادری، یک یا چندزبانهبودن و از جنبة سنی که به سه گروه کودک، نوجوان و بزرگسال تقسیم میشوند. برنامة فارسیآموزی هرکدام از ...
بیشتر
فارسیآموزان را میتوان از جنبههای مختلفی طبقهبندی کرد: ملیّت، زبان مادری، یک یا چندزبانهبودن و از جنبة سنی که به سه گروه کودک، نوجوان و بزرگسال تقسیم میشوند. برنامة فارسیآموزی هرکدام از این گروهها مشابهتها و تفاوتهایی با گروههای دیگر دارد. در نوشتار حاضر فارسیآموزان غیرفارسیزبان به دو دستة 1. بزرگسال و 2. کودک و نوجوان تقسیم شدهاند. ادبیّات کودک و نوجوان در اصل برای مخاطب کودک و نوجوان تولید میشود، امّا پژوهش حاضر در بخش نخست به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا ادبیّات کودک ونوجوان فارسی، مادّة آموزشی مناسبی برای آموزش زبان فارسی به بزرگسالان غیرفارسیزبان هم است یا نه؟ و پس از بیان استدلالهایی برای پاسخ به این پرسش، در پی آن است که تبیین کند چه گونههایی از ادبیّات کودک و نوجوان فارسی برای چه گروهی از فارسیآموزانبزرگسال غیرفارسیزبان مناسب است. روش پژوهش حاضر، روشی استدلالی است و تلاش شده است از استدلال استقرایی برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شود؛ زیرا نگارنده نظریه و فرضیهای برای استفاده از آن بهعنوان چارچوب نظری پژوهش نیافت. براساس پیشینۀ پژوهش، پاسخدادن به پرسشهای پژوهش با روش استدلالی جنبۀ نوآورانه دارد. در پژوهش حاضر اثبات میشود که براساس مبانی آموزشی و ادبی، داستان کودک مادّۀ مناسبی برای آموزش زبان فارسی به فارسیآموزان غیرفارسیزبان بزرگسال است.