آغاز و انجام شعر در دیدگاه پدیدارشناسانۀ هایدگر
آغاز و انجام شعر در دیدگاه پدیدارشناسانۀ هایدگر

عنایت الله شریف پور؛ فرح ابوطالبی؛ مسعود باقری

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1399، ، صفحه 101-120

چکیده
  شعر کدام است؟ سؤال بنیادینی که بارها در علوم مختلفی چون فلسفه، ادبیّات و زبان‌شناسی مطرح شده و پاسخ‌هایی یافته‌ است. در این مقاله تلاش شده است تا با استفاده از پدیدارشناسی هایدگری به این سؤال اساسی ...  بیشتر
بررسی چگونگی بازتابِ عاطفه در زبان غزلیّات شمس
بررسی چگونگی بازتابِ عاطفه در زبان غزلیّات شمس

محسن نورپیشه قدیمی؛ زیبا قلاوندی

دوره 8، شماره 2 ، اسفند 1397، ، صفحه 179-198

چکیده
  بدون بررسی زبان شعر، به‌ویژه در شعر غنایی که شاعر در آن از خویشتن خویش سخن می‌گوید، نمی‌توان پیام شاعر و آ‌نچه را بر او رفته است، به­درستی دریافت. اتّفاقی که در زبان می‌افتد، بازتابِ اتّفاقی است که ...  بیشتر
تبیین جایگاه تشبیه در منظومه های غنایی؛ با تکیه بر پنج منظومة عاشقانه
تبیین جایگاه تشبیه در منظومه های غنایی؛ با تکیه بر پنج منظومة عاشقانه

حسین آقاحسینی؛ آسیه محمدابراهیمی

دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-20

چکیده
  گزینش واژگان و چگونگی قرارگرفتن آنها در جمله و چینش آن براساس شرایط نحوی یا گریز از این شرایط و صور خیال را می­توان از مهم­ترین ویژگی­های هر زبان دانست. تحلیل زبان هر اثر باتوجّه­به ویژگی­های ...  بیشتر
بررسی و تحلیل ساختاری شعر خاقانی
بررسی و تحلیل ساختاری شعر خاقانی

دکتر جلیل تجلیل؛ دکتر سید غلامرضا غیبی

دوره 1، 3-5 ، اردیبهشت 1390، ، صفحه 31-48

چکیده
  باتوجه به اینکه جذابیت آثار هنری ناشی از کیفیت ساختاری آنهاست و این ساختار اثر است که میتواند با نوع کارکرد خود چه زبانی، چه بیانی و زیباشناختی در میان دیگر آثار ادبی به برجستگی رسیده و به عنوان یک اثر ...  بیشتر