سیالیت بن‌مایه‌ها در شعر صائب تبریزی و سبک هندی (بررسی موردی بن‌مایۀ سرو و قمری)
سیالیت بن‌مایه‌ها در شعر صائب تبریزی و سبک هندی (بررسی موردی بن‌مایۀ سرو و قمری)

سعید رحیمی؛ علیرضا امامی

دوره 12، شماره 2 ، اسفند 1401، ، صفحه 121-139

چکیده
  بن‌مایه‌ها یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ساختاری و وحدت‌بخش آثار هنری هستند. در حوزۀ ادبیات نیز، بن‌مایه‌ها به‌عنوان عناصر تکرارشوندۀ سبک‌ساز، ازجملۀ عناصر مهم بسیاری از متون، اعم از شعر و داستان، ...  بیشتر
تحلیل نعت حضرت مصطفی(ص) در قصاید خاقانی
تحلیل نعت حضرت مصطفی(ص) در قصاید خاقانی

عباس ماهیار؛ لیلا کرمی

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 53-72

چکیده
  نعت حضرت رسول اکرم(ص) از زمان ظهور اسلام، هم فصل مشترک مذهبی– ادبی فرقه‌های مختلف دین اسلام است و هم فتح‌الباب دیوان‌های اغلب شاعران عربی و فارسی است. در بلاغت فارسی و عربی، نعت، زیرگونة مدح معرفی ...  بیشتر
تغزل عربی متن پنهان تغزل فارسی
تغزل عربی متن پنهان تغزل فارسی

حبیب الله عباسی؛ سید مرتضی میرهاشمی؛ عفت نقابی؛ زهرا سعادتی نیا

دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1395، ، صفحه 1-20

چکیده
  هیچ متنی خودبسنده نیست. هر متن در آن واحد هم بینامتنی از متون پیشین و هم بینامتنی برای متون پسین خواهد بود. بینامتنیّت ازجمله رویکردهای نوینی است که در کشف ارتباط میان متون نقش مهمی ایفا می­کند. تغزل، ...  بیشتر
روایت شعر و جایگاه راویان اشعار
روایت شعر و جایگاه راویان اشعار

باقر قربانی زرین

دوره 1، 7و8 ، اسفند 1390، ، صفحه 133-150

چکیده
  یکی از راه‌های حفظ و انتشار اشعار در گذشته روایت راویان بوده است. معنای لغوی روایت در عربی حملِ آب بوده و سپس در مفهومی مجازی به نقل شعر و خبر نیز اطلاق شده است. در زبان فارسی شاعران با آوازی خوش اشعارخود ...  بیشتر